Valberedningens förslag till styrelse i Björn Borg AB

Inför årsstämman i Björn Borg AB offentliggör valberedningen härmed sitt förslag avseende styrelseordförande och övriga styrelseledamöter.

Valberedningen föreslår att styrelsen ska bestå av fem ledamöter. Valberedningen föreslår omval av nuvarande styrelseledamöterna Alessandra Cama, Anette Klintfält, Fredrik Lövstedt, Mats H Nilsson och Heiner Olbrich. Christel Kinning och Göran Carlson har avböjt omval. Till styrelseordförande föreslås omval av Heiner Olbrich.

Valberedningens övriga förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman.

Valberedningen inför årsstämman 2020 består av Bo Jungner (utsedd av Martin Bjäringer), Marianne Flink (utsedd av Swedbank Robur fonder), Mats H Nilsson (utsedd av sig själv), Thomas Ehlin (utsedd av Fjärde AP-fonden) samt Heiner Olbrich (styrelseordförande).

För ytterligare information:

Valberedningens ordförande

Bo Jungner 0705-225 522

b@jungner.org

OM BJÖRN BORG: Koncernen äger varumärket Björn Borg och fokus för verksamheten är underkläder, sportkläder och väskor. Därtill erbjuds skor och glasögon via licenstagare. Björn Borg-produkter säljs på ett 20-tal marknader, varav Sverige och Holland är de största. Björn Borg-koncernen har egen verksamhet i alla led från varumärkesutveckling till konsumentförsäljning i egna Björn Borg-butiker. Totalt uppgick försäljningen av Björn Borg-produkter 2019 till cirka 1,6 miljarder kronor exkl. moms, i konsumentledet. Koncernens nettoomsättning uppgick 2019 till cirka 757 MSEK och medelantalet anställda var 213. Björn Borg är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2007.