Inget slår hemgjord färsk pasta!

Klassiska rätter och nya favoriter

Med några få ingredienser knådar du ihop en deg som du sedan kan förvandla till både korta och långa pastasorter, såsom tagliatelle, orecchiette och busiate. Du får även lära dig att göra läcker potatisgnocchi från grunden. Förutom en pastaskola hittar du drygt 40 recept på färdiga pastarätter i boken. Här finns klassiker och favoriter – tänk spaghetti alle vongole och cacio e pepe – och regionala specialiteter, såsom tagliatelle con le cozze alla tarantina, en underbar musselpasta från Apulien. Dessutom bjuds du på fylld pasta och pastarätter i form, allt från ravioli fylld med ricotta och ägg till lasagne med svamp.

Samantha Santambrogio-Öberg driver företaget Al Dente som erbjuder italienska matlagningskurser. I "Pasta från grunden – klassiska rätter och nya favoriter" lär hon dig allt om mjölsorterna, teknikerna och verktygen som hjälper dig att lyckas med din pasta och gnocchi. Tidigare böcker av författaren inkluderar "Pizza – äkta italienska pizzor till mingel, middag och dessert", "Al Dente – italiensk matlagning från grunden" och "Äkta italiensk glass – gelato, sorbet, såser och toppings".

Utgivning:2024-08-15 ISBN: 9789155273132