Återvinning av elbilsbatterier allt mer nödvändig i takt med att marknaden växer

I takt med att helt elektriska fordon (EV) fortsätter att vinna mark bland konsumenter och närmar sig en prognostiserad andel på 40 procent av den globala bilförsäljningar år 2030, blir det allt mer brådskande att säkra tillräckligt med batterimaterial, särskilt för litiumjonbatterier. Därför kommer återvinning av komponenter från befintliga elbilar spela en allt större roll. Det framgår av artikeln "Striking Gold with EV Battery Recycling", som sammanställts av Boston Consulting Group (BCG).

Återvinning av batterier från elbilar kommer utgöra ett viktigt led i att säkra tillräckligt med material för elbilsbatterier och minska deras koldioxidavtryck. I dagsläget har Kina kapacitet att återvinna över en halv miljon metriska ton per år. USA och Europa ligger efter med cirka 200 000 metriska ton, samtidigt som EU siktar på att fördubbla den siffran till 2025.

- I Europa kommer vi se en ännu tidigare och starkare övergång av återvunna material i elbilsbatterier, än det globala snittet. Jag ser mycket positivt på denna utveckling som är ett naturligt steg i elektrifieringsprocessen av motorfordon för såväl privatpersoner som industrin, säger Anna Avdeitchikova, Managing Director och Partner på BCG Sverige.

Några av de viktigaste insikterna från artikeln:

• Batteriåtervinning kommer att bli allt mer nödvändig, efterfrågan på katodmaterial förväntas mer än fördubblas mellan 2025 och 2030 på grund av en kraftig ökning av försäljningen av elbilar. Batterierna kommer att börja behöva ersättas av nya cirka tio år senare.

• En tydlig ökning av återvunnet material från elbilar kommer att märkas först under mitten av 2030-talet. Inledningsvis kan EU behöva använda produktionsavfall samt avfall från skrotade elbilar för att uppfylla kraven för återvunnet innehåll.

Artikeln ger också en översikt över aktuella globala regler för återvinning av elbilsbatterier.

Läs hela artikeln här.

Ulrika Engellau
engellau.ulrika@bcg.com

Taggar:

I Europa kommer vi se en ännu tidigare och starkare övergång av återvunna material i elbilsbatterier, än det globala snittet. Jag ser mycket positivt på denna utveckling som är ett naturligt steg i elektrifieringsprocessen av motorfordon för såväl privatpersoner som industrin.
Anna Avdeitchikova, Managing Director och Partner på BCG Sverige.