BCG: 2 av 3 hbtq-personer upplever diskriminering på svenska arbetsplatser

Samtidigt som WorldPride startar i Malmö och Köpenhamn visar en ny rapport från Boston Consulting Group att 66 procent av hbtq-personer i Sverige har upplevt diskriminering på jobbet. Och hela 27 procent tror att det är en nackdel att vara öppen på sin arbetsplats.

– Rapporten borde vara en ögonöppnare för alla arbetsgivare i Sverige. Det finns mycket kvar att göra för att skapa trygga och accepterande miljöer för hbtq-personer på svenska arbetsplatser, säger Thomas Jensen, VD för BCG i Sverige och ansvarig för HR- och rekryteringsfrågor i Norden.

I en ny rapport, där 8 800 personer i 19 länder tillfrågats, har BCG undersökt hur förutsättningarna ser ut för hbtq-personer på arbetsmarknaden. Det är främst unga akademiker som tillfrågats, vilket viktar resultaten, men samtidigt ger en intressant bild av hur just denna målgrupp har det på jobbet.

I Sverige är fler hbtq-personer (97 procent) öppna inför vänner jämfört med genomsnittet i rapporten (92 procent). Men när det handlar om kollegor och kunder är svenska hbtq-personer mindre benägna än genomsnittet att vara öppna. Globalt visar rapporten att 76 procent av alla hbtq-personer är öppna inför kollegor och 45 procent inför kunder. Siffrorna för Sverige är endast 71 procent, respektive 41 procent.

Samtidigt uppger 66 procent av de tillfrågade hbtq-personerna i Sverige att de upplevt diskriminering på jobbet, som exempelvis skämt, att inte bli tagen på allvar eller brist på social inkludering. Andelen är högre bland transpersoner än bland homo- och bisexuella, och högre bland dem som identifierar sig som kvinnor än dem som identifierar sig som män.

Rapporten visar att de första 12 månaderna på en arbetsplats är avgörande för om en person kommer att vara öppen med sin sexuella läggning eller könsidentitet. Om man inte kommer ut för kollegor och chefer under rekryteringsprocessen eller introduktionen är risken stor för att man inte gör det alls. Rutiner och ledarskap under den första tiden är med andra ord avgörande.

– Det är tyvärr stor skillnad mellan hur många som är öppna mot vänner och familj, respektive mot kollegor och kunder. Vi vet att de som är öppna är mer kreativa och stannar längre på en arbetsplats, vilket innebär att satsningar på jämlikhet är lönsamma både för individen och arbetsgivaren, säger Thomas Jensen.

Vidare visar undersökningen att antalet åtgärder för att skapa en inkluderande kultur spelar roll. Ju större engagemang från arbetsgivarens sida, desto fler anställda som är öppna på arbetsplatsen.

– Det kan tyckas självklart, men det bekräftar återigen att anställda som känner trygghet i en inkluderande miljö både stannar längre och presterar bättre, och att vi som företagare kan påverka det genom konkreta åtgärder, säger Thomas Jensen.

BCG:s fem fokusområden för arbetsgivare som vill skapa en mer inkluderande arbetsplats för hbtq-personer

1. Grundläggande rutiner på plats: Säkerställ att policys och rutiner är uppdaterade och effektivt kommunicerade internt, genomför konkreta insatser som könsneutrala badrum
  2. Inkluderande rekryteringsprocess: Rikta er aktivt mot hbtq-personer och erbjud stöd genom processen
  3. Välkomnande introduktion: Kommunicera företagets värderingar brett och tydligt, och koppla omgående ihop hbtq-personer med en mentor
  4. Öppen kultur och medvetet ledarskap: Bygg en respektfull kultur, genomför utbildningar för all personal och förtydliga vad det innebär att vara en bra allierad
  5. Engagemang hela året: Uppmärksamma den lokala pride-festivalen, men kom ihåg att det är lika viktigt att visa ett genomgripande engagemang året runt

För att läsa hela rapporten, vänligen följ den här länken.

För att arrangera en intervju med Thomas Jensen, vänligen kontakta:

Sandra Ehne genom att mejla ehne.sandra@bcg.com eller ring +46 07 270 15 25

Om The Boston Consulting Group
The Boston Consulting Group (BCG) är ett globalt managementkonsultföretag och världens ledande rådgivare inom affärsstrategier. Vi samarbetar med klienter från den privata, offentliga och icke-vinstgivande sektorn inom alla områden för att identifiera värdefulla möjligheter, ta reda på verksamhetens viktigaste utmaningar och förändra deras organisationer. Vi skräddarsyr våra insatser och ser till att vi får djup insikt i företagets dynamik och marknader samt har ett nära samarbete på alla nivåer i klientens organisation. Detta ger våra klienter långvariga konkurrensmässiga fördelar och en organisation med högre kompetens samt säkerställer hållbara resultat. BCG grundades 1963 och är ett privat företag med 77 kontor i 42 länder. För mer information, besök bcg.com.

Det är tyvärr stor skillnad mellan hur många som är öppna mot vänner och familj, respektive mot kollegor och kunder. Vi vet att de som är öppna är mer kreativa och stannar längre på en arbetsplats, vilket innebär att satsningar på jämlikhet är lönsamma både för individen och arbetsgivaren.
Thomas Jensen