BCG: Företagsledare prioriterar inte barns rättigheter

Korruption, arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter är några av de ämnen som är högre prioriterade än barns rättigheter av företagsledare världen över, enligt the Boston Consulting Groups senaste undersökning. Barns rättigheter återfinns sist över globala utmaningar som företagsledare prioriterar.

Boston Consulting Group har på uppdrag av World Child & Youth Forum (WCYF) intervjuat företagsledare världen över om barns rättigheter. Undersökningen visar tydligt att företagsledare likställer barns rättigheter med barnarbete vilket blir en snedvriden diskussion. Det visar även på att det inte är tydligt hur barns rättigheter är relevant för företagen.

– Det finns många fler sätt att arbeta för barns rättigheter än att verka mot barnarbete. Många anger i undersökningen att de vill ha konkret vägledning i hur de som företag ska agera vilket är en enorm möjlighet för företag att arbeta tillsammans med NGOs mot samma mål, säger Johan Öberg, partner och Managing Director på Boston Consulting Group.

Låg kunskap
Undersökningen baserar sig på intervjuer tillsammans med en enkätundersökning med företagsledare världen över. Barns rättigheter är lågt prioriterat och mycket av arbetet som genomförs är slumpvalda aktiviteter. Anledningen till detta är att företagsledare varken har tillräcklig kunskap eller ser någon affärsmässig logik i att arbeta med barns rättigheter. Få företag anger att de arbetar långsiktigt med barns rättigheter och de har svårt att se hur de ska kunna hantera barns rättigheter.

– Undersökningen speglar tydligt företagsledares attityd mot barns rättigheter. Det är skrämmande att barns rättigheter är så lågt prioriterat och inte jämställt med framtiden, säger Ulf Karlberg, ordförande World Child and Youth Forum. Om vi istället skulle fokusera på barns rättigheter så kan vi genom dem även lägga fokus på miljö, mänskliga rättigheter, korruption osv. Barnen är nyckelpersoner i samhället och framtiden.

Hela undersökningen kommer att presenteras för över 300 världsledare på World Child and Youth Forum fredag den 22 mars på Kungliga slottet och kommer att återfinnas på http://www.wcyf.se.

Om undersökningen

Undersökningen om barns rättigheter baserar sig på intervjuer och enkätundersökning bland företagsledare i 56 olika länder i alla världsdelar och 21 olika industrier.

För mer information om undersökningen kontakta Johan Öberg, Partner och Managing Director, BCG Sweden. Mob. +46 73 079 44 65, E-post. oberg.johan@bcg.com

eller Pernilla Graflind, BCG, Tel. +46 8 402 4405, Mob. +46 730 79 4405, E-post. graflind.pernilla@bcg.com

För information om World Child and Youth Forum kontakta Titti Hildebrand, Press and Communication Manager, Tel: +46 70 926 14 61, E-post. titti.hildebrand@wcyf.se

Om The Boston Consulting Group
The Boston Consulting Group (BCG) är ett globalt managementkonsultföretag och världens ledande rådgivare inom affärsstrategier. Vi samarbetar med klienter från den privata, offentliga och icke-vinstgivande sektorn inom alla områden för att identifiera värdefulla möjligheter, ta reda på verksamhetens viktigaste utmaningar och förändra deras organisationer. BCG grundades 1963 och är ett privat företag med 78 kontor i 43 länder. För mer information, besök bcg.com, eller för våra experters senaste globala tänkande, besök http://www.bcgperspectives.com/.