BCG: Helt ny verklighet för svensk handel efter pandemin

Att pandemin förändrat våra konsumtionsmönster och vanor är tydligt. Men hur, och vad blir de långsiktiga effekterna? I en ny rapport har BCG i Sverige undersökt svenska konsumenters beteenden under pandemin, och förväntningar efter att restriktionerna släpper.
– Vissa branscher har fått ett lyft, andra en dipp. Nu börjar vi skönja en återgång till normalitet, och frågan är vilka trender som ger vika och vilka som är här för att stanna, säger David Sandberg, partner på BCG och expert på e-handel.

Undersökningen har genomförts genom att BCG ställt frågor om attityder och förväntningar hos 1000 svenska konsumenter.

Bland rapportens insikter hittar vi en dramatisk ökning av fokus på hållbarhet bland svenska konsumenter, och kanske än mer självklart, en ökning av e-handel och hemleveranser. Pandemin har skyndat på omställningen från butik till online, och det finns ett tydligt sug efter att öppna plånboken.

– Det är spännande att kunna bekräfta en del mönster som det pratas mycket om. För retailers väntar händelserika månader framöver när vi nu ställer om till ett nytt normalläge, samtidigt som många konsumenter ser fram emot att både unna sig och umgås igen, säger David Sandberg.

I rapporten pekar BCG ut vägen framåt för svensk detaljhandel och ger handfasta råd. En ny verklighet ställer nya krav på bland annat digitalisering, logistiklösningar och fortsatt ökat fokus på hållbarhet.

Ett par siffror om svenska konsumenter från rapporten:

Sedan starten av pandemin har

• 65 procent beställt hem fler varor
  • 40 procent arbetat mer hemifrån
  • 10 procent av de som aldrig shoppat online tidigare börjat med det
  • 45 procent konsumerat mer hållbara alternativ

Efter pandemin förväntas

• 38 procent permanent öka användandet av hemleveranser
  • 15 procent permanent jobba mer hemifrån
  • 32 procent se butiker som en plats där man inspireras
  • 29 procent permanent konsumera mer hållbara alternativ

De som presterat starkt under pandemin är e-handlare, och 38 procent av de som shoppat mer online uppger att de kommer att fortsätta med det efter pandemin. Produkter för hemmet, hälsa och matvaror var vinnare under pandemin och förväntas fortsätta gå starkt.

Det har däremot varit ett tufft år för landets butiker. När konsumtionen tar fart igen är det de som kan möta upp konsumenternas förändrade krav som kommer överleva och frodas. Ett ökat fokus behöver vara på inspiration och på att utgöra ett komplement till e-handeln.

Upplevelseindustrin har tagit hårda smällar, men förväntas återhämta sig i takt med att restriktionerna lättar. De branscher som spås studsa tillbaka starkast är restauranger, semesterresor, spa-verksamhet, nöjesparker, konsertarrangörer och biografer.

– Det finns en stark uppdämd lust att uppleva saker igen, säger David Sandberg.

Läs hela rapporten, som även innehåller jämförelser med Norge och Finland, på den här länken

För danska siffror från tidigare i vår, vänligen se den här rapporten publicerad av BCG i Köpenhamn.

För att arrangera en intervju med David Sandberg, vänligen kontakta:

Sandra Ehne genom att mejla ehne.sandra@bcg.com eller ring +46 07 270 15 25

Boston Consulting Group (BCG) är ett globalt managementkonsultföretag och världens ledande rådgivare på affärsstrategi. Vi samarbetar världen över med kunder inom alla branscher för att identifiera möjligheter att skapa värde, möta kritiska utmaningar och genomföra breda transformationsprojekt. Våra skräddarsydda metoder bygger på djup insikt i dynamiken hos företag och marknader samt ett nära samarbete med kundens organisation. Detta garanterar att våra kunder uppnår varaktiga konkurrensfördelar, utvecklar mer kapabla organisationer och säkrar bestående resultat. BCG grundades 1963 och är ett privat företag med 90 kontor i 50 länder. Ytterligare information finns tillgänglig på  www.bcg.com.

Vissa branscher har fått ett lyft, andra en dipp. Nu börjar vi skönja en återgång till normalitet, och frågan är vilka trender som ger vika och vilka som är här för att stanna.
David Sandberg