BCG: Pressinbjudan The Boston Consulting Group diskuterar Sveriges framtida konkurrenskraft, digitalisering, skola och sjukvård i Almedalen

The Boston Consulting Group (BCG), Nordens ledande managementkonsultbolag, är på plats under Almedalsveckan för att debattera viktiga samhällsfrågor och prata om hur man genom att utmana traditionellt tänkande kan lösa komplexa problem, och därigenom förändra hur företag, industrier och samhällen fungerar.

Seminarium med BCG som arrangör eller medarrangör:

Sveriges konkurrenskraft står på spel – vilken roll spelar skolan?

Arrangör: BCG
Tid: Tisdag 30 juni kl 10.00–12.00
Plats: Clarion Hotel Wisby, Strandgatan 6 (sal: Vinterträdgården)

Sveriges konkurrenskraft avtar i jämförelse med konkurrerande exportländer och vi står inför en stor utmaning kring tillgång på kvalificerad arbetskraft. För att möta denna utmaning är det vitalt att Sverige är ett attraktivt land för arbetstagare att flytta till och att inhemsk arbetskraft säkras. Vilka möjligheter finns och vad kan Sverige lära av andra länder? Detta är viktiga frågor som står på spel och i stor grad påverkar välfärden för framtida generationer. Medverkande är Johan Öberg, VD, BCG Sverige, Henrik Ljungberg, Partner, BCG, Jan Larsson, Partner (och tidigare bl a valledare (S) och statssekreterare åt Göran Persson), Brunswick Group, Lars Strannegård, Rektor, Handelshögskolan, Ida Karlberg Gidlund, Verksamhetschef/VD, Teach for Sweden, Erik Bengtzboe, Riksdagsledamot, Utbildningsutskottet, Ulf Mattsson, Styrelsordförande, AcadeMedia.

Mer information

Värdebaserad vård - är det vägen till ett systemskifte i svensk sjukvård?

Arrangör: BCG
Tid: Onsdag 1 juli kl 10.30-12.30
Plats: Wisby Strand Congress & Event, Strandvägen 4 (sal: Lojsta 2)

Under det gångna året har intresset för "Värdebaserad vård" ökat dramatiskt och dess mening debatterats. Är detta kejsarens nya kläder eller ett viktigt alternativ till New Public Management och andra lösningar på sjukvårdens utmaningar med ökande kostnader och växande frustration bland personalen? Här beskriver vi det systemskifte som inletts genom att lyfta fram några av de intressantaste exemplen samt diskuterar uppnådda resultat och vilka barriärer som hindrar en snabbare utveckling och snabbare förbättringstakt. Vi kommer även att sätta den Svenska utvecklingen i ett internationellt perspektiv.

Medverkande är Christina R Åkerman, President, ICHOM, Ann-Sofie Lodin, Regiondirektör, Västra Götalandsregionen, Jonas Wohlin, VD, IVBAR, Morten Kildal, Överläkare, Akademiska Sjukhuset, Richard Bergström, Director General, EFPIA, Olivia Wigzell, Generaldirektör, SBU, Martin Ahlquist, Chefredaktör, Fokus, Sofia Ernestam, Registerhållare och reumatolog, SRQ – Svensk Reumatologis Kvalitetsregister, Larry Kamener, Global Leader Public Sector Practice & Senior Partner, BCG Australien, Stefan Larsson, Senior Partner, BCG, Elisabeth Hansson, Partner, BCG.

Mer information

Google sessions - En ny digital agenda för Sverige?

Arrangörer: Google och BCG
Tid: Onsdag 1 juli kl 13.45-14.45
Plats: Atrium, Volters gränd 8, Visby

Under våren har Google arrangerat tre seminarier om hur digitaliseringen påverkar sysselsättning, företagande och entreprenörskap samt vilka talanger och mänskliga färdigheter som behövs i en digitaliserad framtid, och framförallt, vad som behövs för att Sverige ska behålla sin digitala ledartröja. Seminarierna finns sammanfattade i BCG rapporten Launching a New Digital Agenda - How Sweden Can Become the global leader in Digitization and Technology.

Fredrik Lind, Senior Partner, BCG & David Mothander, Nordisk Policychef, Google kommer att presentera rapporten, och därefter kommer närings- och Innovationsminister Mikael Damberg, Sara Öhrvall, Digital Strateg samt Petra Einarsson, Chef för affärsområde Sandvik Materials Technology, Sandvik att diskutera hur detta påverkar svenska företags möjligheter och vilka mått och steg som behöver tas för att behålla konkurrenskraften.

Almedalsfesten 2015

Arrangörer: Fokus med partner CNN, BCG samt Strandberghaage
Tid: Onsdag 1 juli 20.00–22.00
Plats: S:t Nicolai kyrkoruin, Visby

BCG är samarbetspartner till Fokus och kommer att delta i Fokus årliga mingel. Temat blir: "Pisa-mörker eller nordiskt forskningsljus/bildningsljus - hur mår egentligen Nobel-nationen?" Medverkande på scen är bland annat Lars Heikensten, vd för Nobelstiftelsen och utbildningsminister Gustaf Fridolin i samtal med CNN:s Max Foster.

Mer information

Seminarium där BCG är gästtalare:

Förutsättningarna för tillväxt i den digitala basindustrin och de ekonomiska effekterna av Facebooks etablering i Luleå

Arrangörer: Luleå kommun, Boden kommun, Sparbanken Nord, Länsstyrelsen Norrbotten och The Node Pole
Tid: Måndag 29 juni kl 8.00-10.00
Plats: Atrium, Volters gränd 8, Visby

Den nya svenska digitala basindustrin genererar redan idag tusentals nya kvalificerade jobb i hela Sverige. Runt det digitala tech-ekosystemet och universiteten växer också infrastrukturen i form av serverhallar fram. Enbart Facebooks etablering i Luleå har redan skapat 900 jobb i klustret runt denna. Den ekonomiska effekten av etableringen av serverhallarna uppskattas till 3,5 miljarder kr och summan väntas växa till 9 miljarder kr 2020, enligt BCGs rapport Digital Infrastructure and Economic Development – An impact Assessment of Facebook's data center in Northern Sweden, som kommer att presenteras av Fredrik Lind, Senior Partner, BCG under seminariet.

Mer information

Ökad svensk attraktions- och konkurrenskraft – hur kan politiken bidra?

Arrangör: IVA
Tid: Tisdag 30 juni kl 13.30-15.45
Plats: Länsstyrelsens nedre trädgård, Korsgatan 4

Hur internationellt konkurrenskraftigt är Sverige idag? Hur stark är vår attraktionskraft? Vilka är nyckelområdena för vår framtida attraktions- och konkurrenskraft? Under seminariet, som arrangeras av IVAs projekt Attraktionskraft för hållbar tillväxt, medverkar företrädare för regering och opposition. Johan Öberg, VD för BCG i Sverige inleder tillsammans med huvudprojektledaren Johan Carlstedt, genom att beskriva Sveriges utgångspunkt idag.

En hållbar blå ekonomi för Östersjön – affärsmöjligheter och miljöutmaningar

Arrangör: Östersjöveckan
Tid: Onsdag 1 juli kl 15.30-17.00
Plats: Almedalsbiblioteket, Cramérgatan 5, Visby

Vi summerar Östersjöveckan och blickar framåt. Hur kan vi tillsammans åstadkomma en positiv utveckling, vilka åtgärder krävs och vilka hinder behöver vi övervinna? Åsa Ranung, WWF, inleder med några konklusioner från veckan som gått – vad har vi lärt oss om vad som krävs för att få en långsiktigt hållbar blå ekonomi i Östersjön? Fredrik Lind, Senior Partner, BCG sammanfattar tre rapporter om det ekonomiska värdet av ett friskt och välfungerande hav.

Mer information

Utbildningssystemets roll för en hållbar kompetensförsörjning

Arrangör: SNS
Tid: Onsdag 1 juli kl 16.00-17.30
Plats: Klosterlängan, i anslutning till S:ta Katarina kyrkoruin (även kallad S:ta Karin kyrkoruin), vid Stora torget

Svensk arbetsmarknad står inför en rad utmaningar. Trots många arbetssökande upplever arbetsgivare brist på kompetent arbetskraft. Hur behöver utbildningssystemet utvecklas för att möta näringslivets och den offentliga sektorns efterfrågan? Medverkande är bland annat BCGs VD för Sverige, Johan Öberg, tillsammans med Pär Lager, vd, Anthon B Nilsen Utbildning
Astrid Norderfeldt, avdelningschef, avdelningen för personal och kompetensförsörjning vid Utbildningsförvaltningen, Stockholms stad, Kerstin Norén, rektor, Högskolan Väst
Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan, Helena Skåntorp, vd & koncernchef, Lernia, och Annika Wohlström, Vice President Leadership Development and Talent Management, NCC.

Mer information

Tiden läker alla sår – men patienten lider och sjukvården blöder

Arrangör: OneMed
Tid: Onsdag 1 juli kl 16.30-17.30 med efterföljande mingel
Plats: Wisby Strand Congress & Event, Donnersgatan 2

Om hur man med samarbete och en annan upphandlingsform kan förändra arbetsformer i sjukvården så att man kan frigöra tid för vårdgivare, minska lidande för patienterna och spara på samhällets resurser. OneMed bjuder in för att tillsammans med en panel diskutera goda exempel, möjligheter och utmaningar inom sjukvården. I panelen deltar BCGs Stefan Larsson, Global leader of BCG's Health Care Payers and Providers sector, tillsammans med Emma Henriksson, Ordförande Socialutskottet, Kristdemokraterna, Daniel Forslund, Innovationslandstingsråd, Stockholms läns landsting och Johan Falk, VD, OneMed.

Mer information

För mer information, vänligen kontakta Anna Linnerud via linnerud.anna@bcg.com eller 073–079 44 40.