BCG: Svensk filmnäring – utveckling, utmaningar och möjligheter: Rekordstort filmintresse men kapad digital filmmarknad

Svenskarna ser mer film än någonsin men intäkterna i filmbranschen sjunker. På tre år har branschens totala slutkundintäkter sjunkit med 281 miljoner kronor. Biografen står fortfarande stark men tappet drivs av en stor nedgång på hemmafilmsmarknaden. Detta visar rapporten Svensk filmnäring från The Boston Consulting Group (BCG), som presenteras på Filmnäringsdagen som arrangeras av branschen den 16 januari.

– Svensk filmbransch utvecklas snabbt. På kort tid har det etablerats ett stort antal nya digitala filmtjänster i Sverige och utbudet växer, men det råder osäkerhet om varifrån framtidens intäkter ska komma. Fysisk distribution tappar försäljning i accelererande fart och skiftar till digital konsumtion i främst SVoD-tjänster och illegala alternativ online, säger Andreas Lundmark, BCG.

Den genomsnittlige svensken ser ungefär 80 filmer per år vilket är den högsta siffran någonsin. Sammanlagt omsätter branschen omkring 3,5 mdkr men intäkterna i svensk filmbransch minskar. Försäljning och uthyrning av DVD och Blu-Ray har sjunkit med sammanlagt 818 miljoner kronor sedan 2010. Bakom intäktstappet ligger en kombination av att konsumtion flyttas från nyare filmer på DVD till äldre filmer och TV-serier på olika SVoD tjänster samt uppkomsten av sajter som illegalt erbjuder ett brett och nytt utbud av film via streaming.

– Vi kan aldrig nå Filmavtalets målsättning om Sverige som en ledande nation i Europa på digitala filmtjänster när marknaden har kapats av aktörer som visar film illegalt. Det behövs en samlad näringspolitiskstrategi med fokus på rättvis konkurrens för att säkerställa att det stora filmintresset kan omsättas i en fortsatt livskraftig svensk filmsektor som ger jobb och tillväxt, säger Björn Rosengren, Film- och TV-branschens samarbetskommitté.

För ytterligare information:

Andreas Lundmark; BCG: +46 73 079 4471