BCG: Tillväxten fortsätter, men strategiska val alltmer kritiska för kapitalförvaltare

En hårt reglerande miljö, en stor osäkerhet på marknaden samt mer krävande kunder gör framtiden osäker; utländska spelare granskas hårdast och tuffa strategiska val måste göras, enligt en ny rapport från The Boston Consulting Group.

NEW YORK den 15 juni, 2015 – Den globala privata förmögenheten ökade i fortsatt god takt under 2014, strax under det föregående årets takt, men kapitalförvaltare måste öka sina ansträngningar på ett flertal fronter och ta beslut om att investera i sina egna företag om de ska kunna säkerställa lönsamhet fram till 2020, enligt en ny rapport från The Boston Consulting Group (BCG), Global Wealth 2015: Winning the Growth Game.

Rapporten som är BCG:s femtonde årliga undersökning av den globala kapitalförvaltningsindustrin, behandlar den nuvarande och framtida storleken på marknaden och utforskar även nyckeln till lönsamhet, baserat på omfattande jämförelser av globala aktörer. Rapporten undersöker även de val som institutioner står inför när det gäller att investera i sina egna företag för att uppnå en lönsam tillväxt och konkurrenskraft i framtiden.

"Potentiellt störande krafter finns överallt", säger Brent Beardsley, senior partner på BCG och medförfattare till rapporten."Den åtstramade reglerande miljön, ett mer komplext investeringsklimat, högre krav från kunder, den tekniska utvecklingen och andra trender utmanar de traditionella modellerna. Allteftersom omfattningen och takten av förändringen intensifieras, tvingas kapitalförvaltare att tänka alltmer strategiskt."

Marknadsdimensionering. Enligt rapporten växte den globala privata förmögenheten med nästan 12 procent under 2014 för att nå ett totalt värde av 164 triljoner USD. Nästan tre fjärdedelar (73 procent, eller 13 triljoner USD) av den privata förmögenhetstillväxten genererades av marknadsutvecklingen för befintliga tillgångar, medan 27 procent (5 triljoner USD) genererades av ny förmögenhetstillväxt. Nordamerika, som har 51 triljoner USD i privatförmögenhet, förblev världens rikaste region 2014. Men för första gången har APAC-området (exklusive Japan) gått om Europa (Öst- och Västeuropa kombinerat) och blivit världens näst rikaste region med 47 triljoner USD. Med en beräknad förmögenhet på 57 triljoner USD 2016, väntas APAC-området (exklusive Japan) gå om Nordamerika (som då beräknas ha en förmögenhet på 56 triljoner USD), som världens rikaste region och förväntas även stå för en tredjedel av det globala välståndet 2019. Under de kommande fem åren förväntas den totala globala privatförmögenheten att hålla en årlig tillväxttakt på 6 procent för att nå 222 triljoner USD år 2019.

Förmögenhetsfördelning. Enligt rapporten var det totala antalet globala "miljonärshushåll" (här definierat som minst 1 miljon USD i privat förmögenhet) 17 miljoner under 2014, vilket är en stark ökning från 15 miljoner under 2013. Ökningen drevs främst av en stabil marknadsutveckling av befintliga tillgångar, både hos utvecklade marknader samt tillväxtmarknader. År 2014 besatt ”miljonärshushållen” 41 procent av den globala privatförmögenheten, vilket är en ökning från 40 procent ett år tidigare och den beräknas öka till 46 procent år 2019. USA hade fortfarande det högsta antalet "miljonärshushåll" under 2014 (7 miljoner), följt av Kina (4 miljoner). Antalet hushåll med en privatförmögenhet på över 100 miljoner USD, ökade med 11 procent under 2014.

Jämförelser. Enligt BCG:s jämförelse av mer än 200 kapitalförvaltare - en studie som innefattar över 1000 parametrar kring finansiella resultat, verksamhetsmodeller, försäljningsexpertis, medarbetareffektivitet, kundsegment, produkter och trender inom ett antal dimensioner - har de som varit mest framgångsrika under de senaste tre åren, fem viktiga egenskaper. Dessa attribut, som utforskas i rapporten, är följande: specifika värdepropositioner och modeller för olika segment, rigorös prisrealisering inom definierade kundsegment, ett differentierat rådgivningserbjudande, fokus på "front-office"- kompetens och förmågan att mäta och hantera lönsamhet.

Utländsk kapitalförvaltning. Rapporten visar på att trots den intensiva granskningen av placeringar utanför hemlandet, finns det fortfarande potential för vinster och framtida tillväxt för utländska spelare som ligger i framkant strategiskt.

"Kunderna är fortfarande villiga att betala en premie för fördelar såsom politisk och ekonomisk stabilitet, regional diversifiering, högkvalitativ service, diskretion och bred kompetens inom produkter och tillgångsslag", säger Anna Zakrzewski, partner på BCG och medförfattare av rapporten. "De utländska spelarna som presterar bäst förändrar sina företag för att göra dem livskraftiga i framtiden."

Investera i kompetens. Rapporten pekar på att det är alltmer avgörande för kapitalförvaltare att bestämma var de ska investera för att främja framtida tillväxt för företaget. Inom alla regioner har BCG:s klientarbete och forskning visat på vissa mönster. Till exempel, onshore-business i Nordamerika och Östeuropa samt offshore-business i Schweiz planerar den högsta resursfördelningen (71 procent, 63 procent, och 62 procent av deras respektive investeringsbudgetar) för att optimera befintliga verksamheter istället för att expandera inom nya områden. Alla andra regioner avsätter drygt hälften av sina resurser till att optimera befintlig verksamhet. De tre främsta prioriteringarna för att stärka befintlig affärsverksamhet är att effektivisera säljkåren (17 procent av de totala investeringsresurserna), förbättra det digitala gränssnittet (14 procent), och öka samarbetet med andra affärsenheter (10 procent).

"Naturligtvis brottas de flesta kapitalförvaltarna fortfarande med traditionella utmaningar som hur man kan locka nya tillgångar, skapa nya intäkter, och hantera kostnader", säger Daniel Kessler, partner på BCG och medförfattare till rapporten. "Nyare utmaningar är till exempel att förbättra den digitala förmågan samt hanteringen av nya affärsmodeller och potentiella störningar i dessa. Prioriteringen i att investera i den egna verksamheten behöver bli tydlig nu."

En kopia av rapporten kan laddas ner på www.bcgperspectives.com
 För mer information, kontakta:
Anna Linnerud, Marketing Coordinator
Tel +46 (0) 8 402 4440 / Mobil +46 (0) 73 079 4440
E-post linnerud.anna@bcg.com

Om bcgperspectives.com
Bcgperspectives.com har de senaste rönen från BCG-experter, VD:ar, akademiker och andra ledare och omfattar frågor som är högst upp på ledningens agenda. Det ger också oöverträffad tillgång till BCG:s omfattande arkiv kring ledarskap som sträcker sig 50 år tillbaka till Bruce Hendersons tid, företagets grundare och en av arkitekterna bakom modern management consulting. Allt innehåll, inklusive videor, podcasts och rapporter, är tillgängligt via dator, mobil, iPad, Facebook, Twitter och Linkedin.