BCG ökar takten mot Net-Zero och stöttar COP26 i Skottland

I veckan invigdes FN:s klimatkonferens i Skottland och BCG är på plats med en delegation bestående av 13 seniora partners som representerar en bredd av expertis inom framför allt hållbarhets-, energi- och förändringsfrågor.

BCG är exklusiv konsultpartner till klimatkonferensen i Skottland och är på plats med en delegation bestående av 13 seniora partners från hela världen. Engagemanget under COP26 kompletterar BCG:s redan existerande partnerskap med bland andra World Economic Forum och WWF

- Jag är väldigt stolt över att vi som företag väljer att bidra till och vara på plats under klimatkonferensen, men framför allt över att vi till vardags långsiktigt samarbetar med andra. Det är vad som krävs för att vi ska kunna tackla klimatfrågan och röra oss framåt, säger Thomas Jensen, VD för BCG i Sverige

För att möta den ökade efterfrågan på stöd kring gröna omställningar, på vägen mot klimatneutralitet, har BCG samlat expertis och engagemang under ett och samma paraply, The BCG Center for Climate & Sustainability, som samverkar med aktörer runt om i hela världen.

Inom ramen för BCG:s nya center för hållbarhet ryms frågor som utsläppsminskning, grön innovation, finansiering av omställningar, biodiversitet, cirkularitet och hållbart jordbruk. Satsningen är en breddning från det arbete som tidigare främst rört omställningar i energi- respektive industrisektorn.

- Alla aktörer behöver göra den här resan. Behovet av att på ett datadrivet och genomgripande sätt se över sin affärsmodell är omfattande om vi ska nå de mål som sattes i Paris 2015. Det är skarpt läge för näringslivet och en spännande tid att vara managementkonsult, säger Thomas Jensen

Störst positiv påverkan på klimatet har BCG genom att hjälpa klienter ställa om, men man vill även föregå med gott exempel genom att själva bli klimatneutrala och i förlängningen klimatpositiva.

BCG:s resa mot Net-Zero och att bli klimatpositiva 2030

1. Minska utsläppen med 92% jämfört med 2018 och säkerställa att all el som används är förnybar. Minska utsläppen från affärsresor med hälften, genom nya sätt att arbeta och partnerskap kring förnybara bränslen
  2. Eliminera redan gjorda utsläpp genom att finansiera forskning och utveckling av nya teknologier
  3. Engagera och inspirera andra genom att fortsätta satsa stort på ny expertis och ännu fler samarbeten kring gröna transformationer med klienter runt om i världen

Race to Zero: FN-allians bestående av företag, investerare, städer, regioner och universitet som lovat att bli klimatneutrala senast 2050. BCG har aktivt stöttat arbetet och är ett av 3 067 företag som anslutit sig för att sända en stark signal om ett brett engagemang inför COP26.

Science Based Targets Initiative: Kvalitetssäkring av mätning och målsättningar, som BCG arbetat med och anslutit sig till tillsammans med fler än 2 000 andra företag.

För att arrangera en intervju med Thomas Jensen, vänligen kontakta:

Sandra Ehne genom att mejla ehne.sandra@bcg.com eller ring +46 07 270 15 25

Boston Consulting Group (BCG) är är ett globalt managementkonsultföretag som samarbetar med ledare över hela världen för att tackla deras största utmaningar. Vi är marknadsledande i Norden och arbetar med bolag runt om i hela Sverige. I globala team med bred branschkompetens utmanar vi status quo och hjälper organisationer att växa, utvecklas och bidra till ett mer hållbart samhälle. BCG grundades 1963 och är ett privat företag med över 90 kontor i fler än 50 länder. För mer information, vänligen se www.bcg.com.

Thomas Jensen