BCG-rapport: Modebranschen får inte överge sina hållbarhetsmål

En överhängande ekonomisk kris förväntas utplåna mer än 30 procent av modebranschens verksamhet bara under 2020. En ny rapport från BCG visar tydligt att modebranschen riskerar att gräva sin egen grav om den överger sina hållbarhetsmål.

Företag i modebranschen har reagerat på Coronakrisen med att stoppa produktion och leveranser och skära ner på sitt hållbarhetsarbete. Enligt rapporten har 86 procent av 500 tillfrågade tillverkare inom mode- och lyxindustrin påverkats av stoppade ordrar.Några av de kortsiktiga lösningarna inom industrin är allt annat än hållbara ur ett miljö- och socioekonomiskt perspektiv, där så mycket som 40 procent av tillverkarna just nu har svårt att betala ut löner till sina anställda, enligt Christina Synnergren, Partner på BCG och expert på mode- och lyxsegmentet.
– Om förtroende och kapacitet hos producenter och leverantörer skadas kommer det givetvis få konsekvenser när det är dags att starta upp produktionen igen, säger Christina Synnergren.

Rapporten, som bygger på intervjuer med nyckelpersoner i branschen, studier av tidigare globala kriser och analyser av ekonomiska trender och konsumentbeteenden, lyfter också riskerna med avstannat hållbarhetsarbete.
– Med tanke på att mode- och lyxföretag under kommande månader kommer ha ett lageröverskott på omkring 60 procent är det tydligt att det efter krisen kommer finnas ett behov av en ny typ av hållbara affärsmodeller, såsom uthyrning och återbruk. Den företag som har pausat sitt hållbarhetsarbete riskerar att halka efter när samhället öppnar upp igen, säger Christina Synnergren.

Samtidigt har företag som H&M, Nike, Target, VF Corp, Inditex och PVH fått erkännande för sitt agerande i krisen, där även tillverkare och leverantörer har inkluderats i krisstrategierna.
– Rapporten visar att efterfrågan på produkter associerade med förtroende, välmående och kollektivt ansvar kommer öka efter krisen. Vinnarna är de som kan möta de nya förväntningarna. Modeföretag bör därför prioritera sådant som värdedrivet beslutsfattande, transparens och investeringar i nya hållbarhetsmodeller, säger Christina Synnergren.

Läs hela rapporten här.

Christina Synnergren finns tillgänglig för intervju för att diskutera modebranschens utmaningar och hur företag bör navigera genom krisen. För att arrangera en intervju med Christina Synnergren, vänligen kontakta: Jacqueline Leksell genom att mejla leksell.jacqueline@bcg.com