BCG-studie: Modebranschen i fritt fall

Mode och lyxartiklar riskerar att tappa 35 procent av intäkterna i spåren av covid-19. Det visar en ny studie från BCG, som uppskattar tappet globalt till mellan 450 och 600 miljarder dollar.
– Det här är branscher i närmast fritt fall just nu. Men företag som lyckas mildra fallet har goda möjligheter att komma ur svackan under Q4 då vi bedömer att verksamheterna kommer att återgå till mer normala förhållanden, säger Christina Synnergren, partner på BCG och expert på mode- och lyxsegmentet.

STOCKHOLM, 3 april, 2020 – Pandemin slår hårt mot detaljhandeln och särskilt mot modeindustrin och lyxvaruartiklar.
I takt med att allt fler regeringar stänger butiker drabbas företagen inom mode och lyxvaror av kraftiga intäktstapp när de stora flaggskeppsbutikerna i världens metropoler tvingas stänga.
– Läget är mer allvarligt än vad vi trodde för en månad sedan då vi gjorde en preliminär bedömning av konsekvenserna för de här två branscherna, säger Christina Synnergren.

I en ny studie har BCG och Altagamma analyserat situationen utifrån en undersökning bland en rad koncernchefer och finanschefer inom branscherna, samt utifrån data från tidigare pandemier. Slutsatsen är att intäkter och resultat inom mode och lyxvaror riskerar att falla med 25 – 35 procent under 2020. För den globala industrin kan det här betyda 450 - 600 miljarder dollar i förlorad försäljning.

Christina Synnergren pekar på flera möjliga åtgärder som företagen nu måste vidta.
– Förutom att först och främst givetvis stötta sina anställda bör företagen förlänga sina kredittider, öka kostnadskontrollen och införa dagligt övervakande av kassaflöden. Dessutom måste man flytta försäljningen till online och i högre takt stänga ner fysiska butiker, säger Christina Synnergren.

Christina Synnergren finns tillgänglig för intervju för att diskutera hur Covid-19 påverkar modebranschen och hur företag bör navigera genom krisen. För att arrangera en intervju med Christina Synnergren, vänligen kontakta:
Jacqueline Leksell genom att mejla leksell.jacqueline@bcg.com