Boston Consulting Group får ny Sverige-chef

Boston Consulting Group har utsett Erik Flinck som ny vd för att leda BCG:s växande verksamhet i Sverige.

– Näringslivets utmaningar blir allt mer komplexa och med det växer också efterfrågan på oss som rådgivare. Vi behöver ytterligare fokusera på rekryteringen av talanger för att möta efterfrågan. De bästa ska jobba hos oss, säger Erik Flinck.

Boston Consulting Group (BCG) är ett globalt managementkonsultföretag som samarbetar med ledare över hela världen för att tackla deras största utmaningar. BCG arbetar med bolag runt om i hela Sverige och är idag ca 300 medarbetare på kontoret i Stockholm. Den svenska verksamheten har vuxit de senaste åren i takt med de större och alltmer komplexa utmaningar som företag i Sverige står inför.

– Efterfrågan på kvalificerad rådgivning växer. Den drivs framför allt av företagens utmaningar kopplade till den gröna omställningen, digitaliseringen och det nya geopolitiska läget. Det är utmaningar ett enskilt företag har svårt att lösa på egen hand, säger Erik Flinck.

Erik Flinck har arbetat på BCG sedan 2005 med ett uppehåll på ett par år då han arbetade som ansvarig för gruppstrategi och företagsförvärv på Sandvik. Han har också varit ansvarig partner på BCG för rekrytering, ett område som fortsatt kommer att vara prioriterat för att kunna möta den växande efterfrågan.

– Vi letar efter de mest drivna människorna och är duktiga på att utveckla både våra medarbetare och vårt ledarskap, men vi behöver fortsätta utmana oss själva när det gäller var någonstans vi söker. Talang finns inte bara på handelshögskolor och ingenjörsutbildningar utan överallt, och vår största utmaning är att hitta rätt personer med bred kunskap och erfarenhet, säger Erik Flinck.

Erik Flinck är 42 år och har en utbildning från KTH i industriell ekonomi, samt en ekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms universitet. Han tillträder som Sverige-vd under maj och efterträder Thomas Jensen som går vidare till en roll som chef för BCG i Norden.

För att arrangera en intervju med Erik Flinck, vänligen kontakta:

Sandra Ehne genom att mejla ehne.sandra@bcg.com eller ring +46 70 270 15 25

Om Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) är är ett globalt managementkonsultföretag som samarbetar med ledare över hela världen för att tackla deras största utmaningar. Vi är marknadsledande i Norden och arbetar med bolag runt om i hela Sverige. I globala team med bred branschkompetens utmanar vi status quo och hjälper organisationer att växa, utvecklas och bidra till ett mer hållbart samhälle. BCG grundades 1963 och är ett privat företag med över 90 kontor i fler än 50 länder. För mer information, vänligen se www.bcg.com.

Citat

Efterfrågan på kvalificerad rådgivning växer. Den drivs framför allt av företagens utmaningar kopplade till den gröna omställningen, digitaliseringen och det nya geopolitiska läget. Det är utmaningar ett enskilt företag har svårt att lösa på egen hand.
Erik Flinck