E-handel beräknas stå för 41 procent av den globala detaljhandelsförsäljningen år 2027 - ökning från endast 18 procent 2017

Efter att nästan ha fördubblats under pandemin, följt av en kraftig avmattning, börjar e-handeln återigen växa. Den globala e-handelsväxten förväntas uppnå en nio-procentig årlig tillväxttakt till 2027 vilket är mer än dubbelt så mycket som den förväntade tillväxten inom den fysiska detaljhandeln som beräknas ligga på fyra procent. Det visar rapporten "Winning Formulas for E-Commerce Growth" från Boston Consulting Group (BCG) som undersöker trender inom e-handeln från början av pandemin till i dag.

Efter en stark ökning av e-handel under pandemin mötte många företag inom detaljhandeln en märkbar avmattning i tillväxten av e-handelsförsäljningen under 2022. Trots att konsumenterna nu återvänt till de fysiska butikerna i högre utsträckning än innan, förutspås ändå e-handel utgöra 41 procent av den globala detaljhandelsförsäljningen fram till 2027. Det innebär en betydande ökning från den 18-procentiga andel som e-handeln hade år 2017.

Rapporten "Winning Formulas for E-Commerce Growth" belyser resultatet från en global undersökning som syftar till att utforska e-handelstrender från början av pandemin till årets andra kvartal 2023. Undersökningen inkluderar respondenter från 410 detaljhandelsföretag och 415 CPG (Consumer Packaged Goods)-företag över hela världen med omsättningar som sträcker sig från 50 miljoner dollar till över tio miljarder dollar.

- Även om e-handeln inte fortsätter att öka lika snabbt som under pandemin, har branschen genomgått en märkbar och varaktig förändring. Rivaliteten mellan nya aktörer och etablerade företag har ökat och nya köpbeteenden har betydande inflytande över dagens e-handelsförsäljning, säger Olof Darpö, Managing Director & Partner på BCG i Sverige och medförfattare till rapporten.

Enligt studien ökade e-handelsförsäljningen med tre procent i Europa och sju procent både i USA och Asien under 2022 vilket är en kraftig inbromsning mot tidigare år. Den globala tillväxten förväntas uppnå en nio procent sammansatt årlig tillväxttakt (CAGR) till 2027, vilket inte helt når upp till den tidigare prognosen på 12–14 procent som gjordes före pandemin men är fortfarande mer än dubbelt så högt som den förväntade tillväxten inom den fysiska detaljhandeln som ligger på fyra procent.

Vinnare och eftersläntrare inom e-handel
Undersökningen fokuserar på sex olika kriterier inom e-handel som kan fungera som ledande indikatorer för mognadsnivån hos varje deltagande företag:

• Digitala investeringar som andel av den totala försäljningen

• Antal initiativ samt antal ambitiösa initiativ som stöder e-handel

• Mognad i teknisk infrastruktur

• Organisationsstruktur med tydligt ägarskap för e-handel

• Agil organisation och snabba, korsfunktionella beslutsvägar

CPG- och detaljhandelsrespondenter har i analysen delats upp i grupper av "vinnare" (företag som rapporterade tillväxt efter pandemin över 30 procent per år och är övertygade om att de kommer att se samma eller högre tillväxt fram till 2027) och "eftersläntrare" (organisationer som rapporterade tillväxt efter pandemin på tio procent eller mindre per år och saknar förtroende för sin framtida e-handelstillväxt). Vinnarna utgjorde 27 procent av detaljhandelsföretagen och 20 procent av CPG-företagen, medan 21 procent av detaljhandelsföretagen och 25 procent av CPG-företagen som undersöktes var eftersläntrare.

- I både detaljhandels- och CPG-världen är klyftan mellan de e-handelsledare som lyckas växa och de som halkar efter tydlig men det är en klyfta som kan överbryggas. Många marknader och kategorier är fortfarande flera år bort från full mognad inom e-handel och det finns stora möjligheter att genom rätt investeringar och bolagssatsningar driva företaget mot en ökad tillväxt. Att däremot inte investera och se e-handeln som ett av de viktigaste områdena att vinna i är att förneka en ny verklighet. Detta måste också efterlevas i verkligheten, VD och ledningsgrupp måste säkra att e-handeln inte bara ses som en kanal utan an strategisk investering för hela bolagets välmående och framtid, säger Olof Darpö.

Läs rapporten här.

Ulrika Engellau, presskontakt

Tel: 076 127 16 19

E-mail: engellau.ulrika@bcg.com

Taggar:

Efter att nästan ha dubblats under pandemin, följt av en kraftig avmattning, börjar e-handeln återigen växa. Den globala e-handelsväxten förväntas uppnå en nio-procentig årlig tillväxttakt till 2027 vilket är mer än dubbelt så mycket som den förväntade tillväxten inom den fysiska detaljhandeln som beräknas ligga på fyra procent. Det visar rapporten "Winning Formulas for E-Commerce Growth" från Boston Consulting Group (BCG) som undersöker trender inom e-handeln från början av pandemin till i dag.

Även om e-handeln inte fortsätter att öka lika snabbt som under pandemin, har branschen genomgått en märkbar och varaktig förändring. Rivaliteten mellan nya aktörer och etablerade företag har ökat och nya köpbeteendena har betydande inflytande över dagens e-handelsförsäljning.
Olof Darpö, Managing Director & Partner på BCG i Sverige.
I både detaljhandels- och CPG-världen är klyftan mellan de e-handelsledare som lyckas växa och de som halkar efter tydlig men det är en klyfta som kan överbryggas. Många marknader och kategorier är fortfarande flera år bort från full mognad inom e-handel och det finns stora möjligheter att genom rätt investeringar och bolagssatsningar driva företaget mot en ökad tillväxt. Att däremot inte investera och se e-handeln som ett av de viktigaste områdena att vinna i är att förneka en ny verklighet. Detta måste också efterlevas i verkligheten och VD och ledningsgrupp måste säkra att e-handeln inte bara ses som en kanal utan an strategisk investering för hela bolagets välmående och framtid
Olof Darpö, Managing Director & Partner på BCG i Sverige.