Förbättringsarbete är en lagsport och det är inte läge att stå still

Pandemin har i grunden förändrat hur många arbetar och som ett resultat har företagens förmåga att utvecklas försämrats markant. Det nya flexibla arbetssättet har inneburit mycket positivt för individen men också att många tappat det egna drivet och ansvaret för att utveckla sin verksamhet, vilket direkt hämmar bolagens utveckling. Det går att sköta och förvalta ett bolag hemifrån men det är desto svårare att tänka nytt och ställa om.

Det har aldrig varit så utmanande att leda ett bolag som det är i dag. Vi gick mer eller mindre ur pandemin in i ett krig i Europa, samtidigt som alla behöver förhålla sig till inflationen och klara av klimatomställningen. Det är inte läge för något bolag att stå still.

Även om den dagliga driften ofta fungerar bra på distans ser vi tydligt att bolagens förändringsarbete påtagligt försämrats sedan pandemin. Jag arbetar dagligen med att stötta bolag världen över i sina transformationsresor, en del av det arbetet innebär att nära följa och mäta hur väl bolagen utvecklas och lyckas med sina förbättringar.

Totalt följer vi på BCG upp ungefär 1500 större transformationer per år globalt. Efter pandemin är det plågsamt tydligt att företagens förmåga att utvecklas har försämrats markant. Mitt perspektiv är att de flesta svenska storbolag till och med levererar sämre än det globala snittet i sina förbättringsprogram i dag.

Vi ser en växande trötthet hos chefer vars kalendrar är fulla av digitala möten, samtidigt som engagemanget hos mellanchefer stadigt går nedåt. Vi behöver helt enkelt ses för att skapa, tänka nytt och lösa kniviga avväganden. Problemlösning är en lagsport.

Detta är extra viktigt att adressera i Sverige där vårt starka näringsliv bygger på en typ av platt samarbete och innovationsförmåga som vi ska vara stolta över. Nu behöver vi hitta former för hur det ska gå till framöver som både möjliggör för individen att få ihop livspusslet och för bolaget att ställa om och röra sig framåt. Det kommer att krävas flexibilitet från alla håll.

Jag tror inte att lösningen är att gå tillbaka till hur det var innan pandemin med 100 procent kontorsarbete som svaret på allt, men den situation vi ser på många håll i dag där vi försöker arbeta som förr men i en hybridmodell, fungerar inte heller. Det behövs ett tredje alternativ som är något helt nytt och anpassat efter respektive verksamhets utmaningar.

För att bibehålla konkurrensförmågan och möta nya situationer, behöver alla bolag kontinuerligt förändra sig. Förändringarna sker på alla nivåer och de bolag som ligger i framkant är de som lyckas kombinera ett engagemang från de anställda där alla känner sig delaktiga i att förbättra, samtidigt som man rullar ut stora program som levererar enligt plan.

Alla företagsledningar behöver ta ett strukturerat grepp om sina förändringsresor och som en del av det adressera hur man arbetar. Det kommer inte vara lätt och många anställda som tycker att dagens modell är bekväm kommer att opponera sig men jag är övertygad om att det är avgörande för att bibehålla företagens konkurrenskraft på en internationell marknad.

Erik Flinck,
VD och senior partner på BCG Sverige

Ulrika Engellau
engellau.ulrika@bcg.com

Erik Flinck, VD och senior partner på BCG Sverige.