Globala och svenska företag förstår inte kvinnors behov

Global studie – 12 000 kvinnor i 22 länder tillfrågade Hur kan företagen fånga sin del av världens största och mest snabbväxande marknad? Trots att kvinnor står för 70 procent av konsumtionen kan inte företagen möta deras behov. Visserligen har svenska IKEA och HM förstått men banker, finansinstitut och bilförsäljare har mycket att förbättra. Det visar Boston Consulting Group:s studie där över 12 000 kvinnor i 22 länder fått svara på 120 frågor om ekonomi, drivkrafter och konsumtion.

För dålig design, försäljning och marknadsföring baserad på stereotyper istället för insikter och en oförmåga att visa produkters och tjänsters tidsbesparande effekt. Det är några förbättrings-områden som framkommer i den studie som ligger till grund för Michael J Silversteins och Kate Sayres nya bok ”Women Want More”. De båda konsulterna vid BCG lyfter i boken fram både bra och dåliga exempel. Banker, finansinstitut och bilbranschen är några av de branscher som möter kvinnors behov sämst och som föregångare och positiva förebilder beskrivs IKEA och HM. - Resultaten är tydliga. De företag som verkligen förstår de kvinnliga målgruppernas behov och vad de uppskattar och saknar kan genom att anpassa produkter, tjänster, service och marknadsföring förbättra sina affärsmöjligheter betydligt, menar Christina Synnergren, detaljhandelsexpert på Boston Consulting Group i Sverige. Studien och boken visar tydligt på hur ett antal branscher kan förbättra sig och på så sätt ta del av den stora och snabbväxande marknad kvinnorna representerar. Bilbranschen är den bransch de svenska kvinnorna är mest missnöjda med, därefter kommer klädbranschen och då specifikt kläder att ha på jobbet. På tredje, fjärde och femte plats kommer sedan försäkringsbranschen, bank och finansbranschen, men det finns många branscher som kan förbättra sina förutsättningar. - Bankerna behöver fokusera mer på transparens, lägre risknivåer och ett mer långsiktigt perspektiv. Kvinnorna vill ha bättre och mer personlig service på banken och många är missnöjda med investeringsprodukter och de tycker att det är för krångligt och tidsödande, fortsätter Jonas Lagerstedt, Partner på BCG och ledare av BCGs verksamhet inom bank och finans i norden Mat, kosmetika, restaurangbesök, inredning och kläder är de områden som de svenska kvinnorna är beredda att lägga mer pengar på om de fick möjlighet. De områden som riskerar att förlora de kvinnliga kunderna när pengarna tryter å andra sidan spel/vadslagning, mobil- och betaltv-operatörerna och snabbmatsrestaurangerna. För mer information om studien och boken ”Women Want More” kontakta: Jonas Lagerstedt lagerstedt.jonas@bcg.com 073-079 44 32 Christina Synnergren synnergren.christina@bcg.com 073-079 44 23