Hälften av de som använder GenAI tror att deras jobb kan förvinna inom tio år

Arbetstagares förtroende för för AI och GenAI ökar, samtidigt tror hälften av de som i dagsläget använder GenAI att deras jobb kan komma att försvinna under de kommande tio åren. Bland de som inte använder GenAI i dagsläget är motsvarande andel knappt en fjärdedel. Det visar rapporten "AI at Work: Friend and Foe" från Boston Consulting Group (BCG) som baseras på en global undersökning där över 13 000 respondenter från 15 länder svarat på frågor om hur de tror att deras arbete kommer att påverkas av GenAI.

Andelen företag som i större skala börjar använda GenAI i sin verksamhet ökar stadigt. Nästan två tredjedelar (64 %) av företagsledare globalt sett har börjat implementera GenAI-verktyg i företaget. Sett till arbetstagare generellt använder 43 procent regelbundet GenAI i sitt arbete i dagsläget, vilket är mer än dubbelt så många jämfört med 2023.

- I takt med att fler märker hur mycket tid GenAI kan spara i deras arbete, är det naturligt att frågan också väcks kring i vilken utsträckning tekniken kan komma att ta över arbetet helt. Jag vill i stället flytta perspektivet till de möjligheter som GenAI låser upp i form av tid som frigörs och i stället kan läggas på till exempel kreativt arbete, vidareutveckling eller vidareutbildning. Styrkan ligger i människans tankeförmåga och kreativitet, kombinerat med snabbheten och de praktiska möjligheter som GenAI medför, säger Carin Forsling, Managing Director & Partner på BCG Sverige.

Drygt hälften (58 %) av de som använder GenAI i arbetet i dagsläget, anger att verktyget sparar dem minst fem timmar per vecka. Tiden som sparas använder de flesta till att utföra fler arbetsuppgifter (41%), utföra nya arbetsuppgifter (39 %), experimentera med GenAI (38 %), eller arbeta med strategiska uppgifter (38 %).

Nästan två tredjedelar (64 %) av företagsledare säger att de börjat använda GenAI för att omforma sina organisationer. När företag omvandlar sina verksamheter för att anpassa dem till GenAI, måste de hantera denna spänning på arbetsplatsen mellan förtroende och oro.

- Vi går in i en ny mer mogen era för GenAI som handlar mindre om optimism och nyfikenhet och mer om förtroende och värdeskapande. Ett sätt som lyfter fram fördelarna med GenAI är att utbilda anställda i hur tekniken kan minska monotona arbetsuppgifter, till exempel administrativa sysslor, samtidigt som det frigör tid för uppgifter som fler tycker är glädjefyllda, till exempel professionell utveckling, mentorskap och coachning, säger Carin Forsling.

Geografiskt visar undersökningen att respondenter från länder som Brasilien, Indien, Nigeria, Sydafrika och de i Mellanöstern konsekvent är mer optimistiska och mindre oroliga för GenAI än respondenter i mer mogna marknader. Arbetstagare från dessa länder har också en högre andel regelbundna användare av GenAI på jobbet jämfört med arbetstagare från mer mogna marknader. Chefer och förstalinjens medarbetare från södra halvklotet är mer benägna än sina motsvarigheter från norra halvklotet att ha fått GenAI-utbildning under det gångna året.

- Förståeliga mänskliga reaktioner kring ny teknologi kan skapa utmaningar för företag när de fortsätter på sina GenAI-resor. Men som vi noterade i fjolårets rapport, något som är relevant även i år, är att det handlar om utmaningar kopplade till förändringsarbete snarare än tekniska frågor. Nu är det dags för företag att öka sitt transformationsarbete kring GenAI, säger Carin Forsling.

Läs rapporten här.

Ulrika Engellau, presskontakt

Tel: 076 127 16 19

E-mail: engellau.ulrika@bcg.com

Taggar:

I takt med att fler märker hur mycket tid GenAI kan spara i deras arbete, är det naturligt att frågan också väcks kring i vilken utsträckning tekniken kan komma att ta över arbetet helt. Jag vill i stället flytta perspektivet till de möjligheter som GenAI låser upp i form av tid som frigörs och i stället kan läggas på till exempel kreativt arbete, vidareutveckling eller vidareutbildning. Styrkan ligger i människans tankeförmåga och kreativitet, kombinerat med snabbheten och de praktiska möjligheter som GenAI medför.
Carin Forsling, Managing Director & Partner på BCG Sverige.
Vi går in i en ny mer mogen era för GenAI som handlar mindre om optimism och nyfikenhet och mer om förtroende och värdeskapande. Ett sätt som lyfter fram fördelarna med GenAI är att utbilda anställda i hur tekniken kan minska monotona arbetsuppgifter, till exempel administrativa sysslor, samtidigt som det frigör tid för uppgifter som fler tycker är glädjefyllda, till exempel professionell utveckling, mentorskap och coachning.
Carin Forsling, Managing Director & Partner på BCG Sverige.
Förståeliga mänskliga reaktioner kring ny teknologi kan skapa utmaningar för företag när de fortsätter på sina GenAI-resor. Men som vi noterade i fjolårets rapport, något som är relevant även i år, är att det handlar om utmaningar kopplade till förändringsarbete snarare än tekniska frågor. Nu är det dags för företag att öka sitt transformationsarbete kring GenAI.