Stor potential för grön omställning inom medicinteknik

Sjukvården står för fem procent av de totala globala koldioxidutsläppen och av detta står medicintekniken för en stor del. Majoriteten av utsläppen kommer från tillverkningsprocesser och från leverantörskedjorna hos medicinteknikbolag och deras underleverantörer, samt icke återvunnet avfall från engångsprodukter och förpackningar. Boston Consulting Group (BCG) har kartlagt fyra nyckelåtgärder som ökar medicintekniska företags möjligheter att nå ambitiösa klimatmål och som dessutom till stor del kan införas utan ökade kostnader.

Medicinteknikens framsteg har under de senaste hundra åren lett till många innovationer som förbättrar diagnostik, behandling och kliniska resultat inom mängder av områden - från MR-diagnostik och robotkirurgi till knäimplantat och covid-tester. Trots denna imponerande utveckling av forskningsframsteg och genombrott finns det ett område där medicintekniken fortfarande inte lagt tillräckligt med fokus: att minska sin klimatpåverkan.

Ökade krav från såväl patienter, vårdgivare och politiker på medicinteknikbolagens miljöpåverkan har lett till att detta område nu får mer uppmärksamhet på bred front.

- Medicintekniken är ett område som ofta förbises när vi pratar om behovet av minskade utsläpp och självklart ska huvudfokus vara att säkra bästa möjliga kliniska behandling för patienterna. Våra beräkningar visar dock att det ena inte behöver utesluta det andra, utan att bolag som är ledande när det gäller utsläppsreducering ser en mängd fördelar i form av lägre kostnader, möjlighet att attrahera talang och en stärkt marknadsposition. Allt detta ger ökade möjligheter att också driva större nytta för patienterna i slutändan, säger Filip Hansen, partner på BCG, expert på medicinteknik och medförfattare till rapporten.

Några av de företag som varit branschledande inom detta arbete har sett stora fördelar. BCG:s beräkningar visar att upp till 20-30 procent av medicinteknikbolagens utsläpp kan reduceras och samtidigt generera kostnadsbesparingar. Upp till 60-80 procent av utsläppen kan reduceras kostnadsneutralt. Utöver detta kan medicintekniska företag ta del av nya inkomstmöjligheter, som exempelvis klimatvänliga produktlinjer. Detta kan i sin tur öka bolagets anseende, vilket ökar möjligheten till ökad försäljning, såväl som att behålla befintlig och attrahera ny arbetskraft till företaget.

BCG:s studier visar också att medicinteknik som bransch ligger efter andra närliggande branscher

- När vi tittar på de största medicinteknikbolagen globalt är det tydligt att många har satt mål för utsläppsminskning för sina egna aktiviteter, exempelvis den egna produktionen. Däremot är det en minoritet som satt mål för hela leverantörskedjan och användandet av produkterna. Här ligger medicintekniken efter andra branscher, exempelvis läkemedel, och det finns stort utrymme för förbättring även för de nordiska medicinteknikbolagen, säger Filip Hansen.

BCG har identifierat fyra nyckelsteg för medicinteknikbolag som vill driva en ambitiös utsläppsminskning:

1. Mät utgångsläget
Det är bara möjligt att bevisa en förbättring om man kan gör mätningar. Därför är en klar och tydlig bild av utgångsläget avgörande för att kunna skapa förändring. Detta innebär att kartlägga företagets utsläpp, både från egna aktiviteter, exempelvis produktion och energiåtgång, såväl som utsläpp som skapas i leverantörskedjan och när produkten används i sjukvården.

2. Sätt ambitiösa mål
För att nå 1,5-gradersmålet enligt Parisavtalet bör företag sätta målet att nå netto noll-utsläpp i samtliga delar av produktionsledet, det vill säga från produktion till distribution och slutligen användandet av produkterna. Ett upplevt hinder mot att sätta ambitiösa utsläppsmål har länge varit föreställningen om att det skulle innebära ökade kostnader. Faktum är att många av de förändringar som skulle leda till minskade utsläpp, som ökad effektivisering i fabrik, minskade storlekar på produkter och dess förpackningar och att minska anställdas resande i tjänsten, skulle kunna spara pengar. Därutöver finns det en mängd åtgärder med stor effekt på utsläppen som kan genomföras kostnadsneutralt.

3. Identifiera åtgärder
Efter att ha kartlagt utsläppen i nuläget och satt tydliga minskningsmål, bör medicintekniska företag också se över vilka delar av verksamheten som kan åtgärdas för att minska utsläppen. BCG:s beräkningar visar att företag kan minska sina koldioxidutsläpp med hälften genom att byta till förnybara energi- och värmekällor, byta till mer miljövänligt bränsle i sina transporter och uppmana sina underleverantörer och kunder att göra detsamma. Att minska sina utsläpp är också ett viktigt steg för att svara på kundernas egna ambitioner att minska sin miljöpåverkan.

4. Operationalisera förbättringar
För att verkligen sjösätta strategier som minskar företagets koldioxidutsläpp, behöver ledningsgruppen för medicintekniska företag säkerställa att hållbarhetsagendan är prioriterad genom hela organisationen och att beslut som rör bolagets löpande affärsstrategi görs med företagets hållbarhetsagenda i åtanke.

- Det råder ingen tvekan om att de medicintekniska företagen har ett gediget arbete framför sig. Tydligt målsättning, implementering och uppföljning genom hela värdekedjan är avgörande för att lyckas. De som sätter en hög ambition och agerar nu har mycket att vinna, säger Erik Surtevall, partner och delägare i BCG.

Ulrika Engellau
engellau.ulrika@bcg.com

Om Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) är är ett globalt managementkonsultföretag som samarbetar med ledande bolag över hela världen för att tackla deras största utmaningar. Vi är marknadsledande i Norden och arbetar med företag runt om i hela Sverige. I globala team med bred branschkompetens utmanar vi status quo och hjälper organisationer att växa, utvecklas och bidra till ett mer hållbart samhälle. BCG grundades 1963 och är ett privat företag med över 90 kontor i fler än 50 länder. För mer information, vänligen se www.bcg.com

Taggar:

Snabbfakta

Sjukvården står för fem procent av de totala globala koldioxidutsläppen och av detta står medicinteknik för en stor del. Majoriteten av utsläppen kommer från tillverkningsprocesser och från leverantörskedjorna hos medicintekniska företag och deras underleverantörer, samt icke återvunnet avfall från engångsprodukter och förpackningar. Boston Consulting Group (BCG) har kartlagt fyra nyckelåtgärder som ökar medicintekniska företags möjligheter att nå ambitiösa klimatmål och som dessutom till stor del kan införas utan ökade kostnader.

Citat

Det råder ingen tvekan om att de medicintekniska företagen har ett gediget arbete framför sig. Tydligt målsättning, implementering och uppföljning genom hela värdekedjan är avgörande för att lyckas. De som sätter en hög ambition och agerar nu har mycket att vinna.
Erik Surtevall, partner och delägare i BCG.
Medicintekniken är ett område som ofta förbises när vi pratar om behovet av minskade utsläpp och självklart ska huvudfokus för medicinteknikbolag vara att säkra bästa möjliga kliniska behandling för patienterna. Våra beräkningar visar dock att det ena inte behöver utesluta det andra, utan att bolag som är ledande när det gäller utsläppsreducering ser en mängd fördelar i form av lägre kostnader, möjlighet att attrahera talang och en stärkt marknadsposition. Allt detta ger ökade möjligheter att också driva större nytta för patienterna i slutändan.