Tio möjligheter till optimism 2023

Om 2022 var ett år av kriser och mycket fortfarande ser negativt ut, så finns det flera områden där det finns orsak till optimism under 2023. Raden av såväl humanitära, geopolitiska och ekonomiska kriser under det gångna året har motiverat företagsledare världen över att ta modigare beslut för att stärka sitt engagemang i samhället och driva arbetet i några av vår tids viktigare frågor framåt. Tio experter hos Boston Consulting Group (BCG) listar några av de mest spännande möjligheter som 2023 bär med sig.

Företagsledare kommer naturligtvis fortfarande att behöva hantera osäkerhet inom flera områden men det finns samtidigt stora anledningar till optimism. Innovationer som släpat efter i åratal har nu kommit igång som ett resultat av nya investeringar, vilket gör att mycket närmar sig den skala som krävs för att skapa riktig förändring.

- Jag tror kriserna som dominerat under senare tid gjort fler medvetna om hur sårbara många system är, vilket motiverat företagsledare världen över att verkligen göra något åt det. Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att de positiva möjligheterna kräver fortsatt politiskt stöd och prioritet, annars riskerar vi att gå miste om många möjligheter vi står inför nu. För att nå verklig förändring krävs både politisk styrning i rätt riktning och att människor är beredda att göra livsstilsförändringar, vilket kanske inte alltid är helt bekvämt. Lyckas vi med de två sakerna har vi mycket positivt att se fram emot, säger Nanna Gelebo, partner på BCG Sverige.

Tio experter hos BCG listar de mest spännande möjligheterna att hålla utkik efter under det kommande året:

1. Framsteg inom batteritillverkning kan hålla EV-övergången på rätt spår
Att leverera tillräckligt med batterier för att driva elfordon är en enorm utmaning. Batteritillverkare, utrustningsleverantörer och fordonstillverkare har detta som högsta prioritering. Sverige är väl positionerade inom det här området, med både flera ledande fordonsspelare samt Northvolt som tar ledningen inom produktion av gröna batterier.

2. Ökad mobilisering kring gemensamt stöd av hållbara livsmedelssystem
Både den offentliga och privata sektorn ser behovet av drastiska förändringar för att på ett hållbart sätt producera tillräckligt med livsmedel för all världens befolkning och börjar nu samverka på allvar.

3. Den gröna industriella revolutionen är redo att accelerera
Den globala politiska utvecklingen pushar stora tillverkare och utsläppstunga industrier att på allvar minska koldioxidutsläppen i sin verksamhet och i sina leveranskedjor. Här ligger Sverige i framkanten med till exempel grön vätgas och grönt stål.

4. Globala partnerskap etableras för att finansiera en mer rättvis omställning
Regeringar och multilaterala institutioner går samman för att möjliggöra för låginkomstländer att minska sina koldioxidutsläpp samtidigt som de hanterar sina komplexa behov och utmaningar.

5. En våg av innovation tar itu med några av jordbrukets tuffaste utmaningar
Nya företag lär sig av och arbetar i samklang med naturen för att röra sig mot netto noll-utsläpp av koldioxid, samtidigt som de främjar ett mer hållbart och motståndskraftigt jordbruk.

6. "Deep Design" kan ta sig an världens stora systemutmaningar
Företag kan vara en del av ett framväxande ekosystem som använder AI-baserade simuleringar för att förstå och hantera klimatkrisen, social ojämlikhet och mycket mer.

7. Säg hej då till papperssugröret – en ny era av hållbara livsmedelsprodukter är här
Nya typer av hållbara livsmedelsprodukter som är bättre ur användarsynpunkt och bibehåller smak och konsistens hos maten, samtidigt som de är mer hållbara, når äntligen konsumenterna. Ett ökat antal återförsäljare ger sig in i produktion och försäljning av dessa.

8. Omvälvningen inom Big Tech möjliggör för fler företag att hitta rätt talanger
Den stora rörligheten på arbetsmarknaden inom teknikbranschen som vi ser nu gör att nya typer av företag lättare kan få tag på rätt talang. Företag som letar efter kompetens inom teknik gör rätt i att anställa dem nu.

9. Ansvarsfull AI kan hjälpa till att överbrygga förtroendeklyftan
Att använda AI på ett ansvarsfullt sätt handlar inte bara om att undvika katastrofer. Det skapar också en möjlighet att stärka relationerna med kunder och medarbetare.

10. Gyllene tillfälle för företag att omdefiniera sig själva och sitt syfte
Det osäkra läget har tvingat fram nya beslut kring vad en verksamhets själva syfte ska vara och vilka stora och små mål som är högst prioriterade. Konsumenter förväntar sig att företag ska göra mer och ta ett större ansvar i samhället, vilket skapar ett starkt incitament för fler att ta ett större ansvar.

Läs hela analysen, som består av tio korta artiklar, här.

Ulrika Engellau
engellau.ulrika@bcg.com

Taggar:

Nanna Gelebo, partner på BCG Sverige.