Delårsrapport januari - juni 2024

Delårsrapport januari - juni 2024

Kvartalet april -- juni 2024

• Nettoomsättningen uppgick till kSEK 0 (0).
  • Rörelseresultatet uppgick till kSEK -6 569 (-1 909).
  • Resultat efter skatt uppgick till kSEK -6 644 (-1 854).
  • Resultat per aktie uppgick till SEK -0,17 (-0,06).

Halvåret januari -- juni 2024

• Nettoomsättningen uppgick till kSEK 0 (0).
  • Rörelseresultatet uppgick till kSEK -8 435 (-3 836).
  • Resultat efter skatt uppgick till kSEK -8 583 (-3 829).
  • Resultat per aktie uppgick till SEK -0,22 (-0,10).

Viktiga händelser under andra kvartalet

• Bolaget invigde guldgruvan Fäbodtjärn den 2 maj 2024 och underjordsarbeten påbörjades.
  • Bolaget undertecknade ett lånelöfte om 12 MSEK från de tre största aktieägarna: Need Invest AB, Ramab AB, Akilakonsulting AB. Lånelöftet har en giltighetstid om 12 månader från utförandedatum med en ränta om Stibor+2,5% per år.
  • Norrlandsfonden avyttrade ett konvertibelt skuldebrev om 5,2 MSEK till bolagets tre största aktieägare, Need Invest AB, Ramab Iggesund AB och Akilakonsulting AB.

Viktiga händelser tidigare under året

• Fredrik Bergsten tillträde sin tjänst som VD den 11 mars 2024.
  • Bolaget undertecknade ett anrikningsavtal med Dragon Mining (Sweden) AB.

Viktiga händelser efter rapportperiodens utgång

• Bolaget sköt enligt plan den första malmsalvan i Fäbodtjärn den 8:e augusti, vilken omfattade cirka 260 ton malm.
  • Bolagets tre största aktieägare, Need Invest AB, Ramab Iggesund AB och Akilakonsulting AB, konverterade det konvertibla skuldebrev om 5,2 MSEK de anskaffade från Norrlandsfonden. Ökning av aktiekapitalet och aktier registrerades hos Bolagsverket den 4 juli 2024. Konvertering skedde till den i skuldebrevet fastställda konverteringskursen om 4,19 SEK per aktie med ett kvotvärde om 0,75 SEK per aktie. Genom konvertering emitterades 1 231 384 nya aktier. Totalt antal aktier i Botnia Exploration Holding AB (publ) uppgår efter konverteringen till 40 805 028 och aktiekapitalet till 30 603 771 SEK.
  • Bolaget har påbörjat ett diamantborrningsprogram av Fäbodtjärn. Borrning kommer att ske under cirka tio veckor. Syftet med borrningen är att ta det första stegen i arbetet med utökningen av kännedomen om vår fyndighet och därmed möjligheten att förlänga driften vid gruvan.
  • Bolaget har färdigställt den uppdaterade genomförbarhetsstudien för Fäbodtjärn och inväntar nu godkännade av oberoende kvalificerad person enligt PERC. PERC en internationellt vedertagen standard som beskriver hur prospekteringsresultat, mineraltillgångar och mineralreserver ska bedömas och rapporteras. Användandet av PERC är ett krav då bolaget är medlem i Svemin.

Framtidsutsikter

• Botnia Exploration har alla tillstånd på plats och har framgångsrikt inlett tillredning och brytning av berg i Sveriges nästa guldgruva pågår. Bolaget kommer därmed inom en snar framtid att vara ett guldproducerande bolag.
  • Botnia Explorations ambition är att Vindelgranseleområdet ska bli ett framgångsrikt och lönsamt projekt. Med ett långsiktigt anrikningsavtal, dagens guldpriser och aktuell dollarkurs ser bolaget stora möjligheter till att detta kan realiseras.
  • De positiva resultaten från tester genomförda av Bureau Veritas Minerals visade att både Fäbodtjärn och Vargbäcken med stor säkerhet är lämpliga för anrikning i Dragon Minings Svartliden anrikningsverk. Detta anrikningsalternativ, med ett högt guldutbyte, kan innebära att bolaget kan effektivisera sin guldproduktion och samtidigt utvinna det mesta av det guld som malmen innehåller.
  • Bearbetningskoncession Fäbodtjärn K nr 1 är giltig till och med 2041-09-06. Fäbodtjärn är en höghaltig guldfyndighet med goda möjligheter att utvecklas till en lönsam gruva samtidigt som fyndigheten inte är avgränsad mot djupet. Feasibilitystudien av Fäbodtjärn har stärkt vår bedömning att Fäbodtjärn kommer bli en lönsam guldfyndighet. Guldhalterna är bekräftat höga även i kvartsgångens översta nivåer, vilket bör kunna leda till ett positivt kassaflöde i ett tidigt skede av gruvans livslängd.
  • Guldpriset den 14 augusti 2024, cirka 829 kSEK/kg, har förbättrat den lönsamhetskalkyl som presenterades i pressmeddelande den 7 juni 2018 då guldpriset var 364 kSEK/kg. Botnia Exploration bedömer att mineraliseringen har potential att fortsätta mot djupet vilket kan leda till ökad livslängd för gruvdriften i Fäbodtjärn.
  • Bearbetningskoncession Vargbäcken K nr 1 är giltig till och med 2028-10-13. Vargbäcken innehåller lägre guldhalter men större volym jämfört med Fäbodtjärn. Guldet i Vargbäcken sitter i väldefinierade kvartsgångar vilket möjliggör optimering av produktionen genom att sortera bort ofyndigt gråberg och generera lönsamhet. Vargbäcken är, som Fäbodtjärn, inte avgränsad mot djupet vilket innebär ytterligare prospekteringspotential.
  • Botnia Explorations bedömning är att potentialen för ytterligare brytbara tillgångar i Vindelgranseleområdet är hög och lämpliga för småskalig brytning. Området innehåller ytterligare flera satellitfyndigheter som kräver fortsatt prospektering.

VD har ordet

Det gångna kvartalet har omfattat intensivt arbete med uppstart av gruvan i Fäbodtjärn, utanför Vindelgransele i Västerbotten. Under april månad färdigställdes de sista arbetena med anläggningen av industriområdet, inklusive klarningsbassäng, precis i tid till snösmältning. Stort engagemang från samtliga inblandade medarbetare innebar att Botnia Exploration, i samband med bolagets årsstämma, kunde fira gruvans högtidliga invigning den 2 maj 2024, varvid Fäbodtjärn blev Sveriges 13:e gruva i drift och Botnia Exploration officiellt övergick från att vara ett bolag fokuserat på prospektering och fyndighetsutveckling till att även vara ett aktivt gruvföretag. En stor milstolpe i bolagets historia.

Från och med gruvans invigning har stort fokus lagts på tunneldrivning av den så kallade ”rak rampen” om 190 meter, från tunnelmynning (påhugg) fram till den punkt där den vertikala spiralrampen startar. I slutet på perioden var det endast 15 meter kvar att driva i rakrampen, ett arbete som fortsatt med hög hastighet efter balansdagen med drivning av spiralramp mot malmens skiva 1 och skiva 2 där första malmen bröts planenligt den 8:e augusti 2024.

Hantering av vatten inom industriområdet och från gruvan har haft högt fokus under perioden. Fångst av smältvatten från industriområdet, i vilken in situ metaller mobiliserats genom anläggningsarbeten, tillsammans med höga halter av arsenik från gruvans initiala passage av arsenikhaltig bergart innebar förhöjda halter, av arsenik i vatten. Torrt väder under maj till juni möjliggjorde fångst av allt vatten i reningsverksbassängen. Under juni månad behandlades vattnet med kemikalier från bolagets reningsverk och uppnådde kvalitet enligt vårt miljötillstånd under första veckan i juli, varvid bolaget började avbörda vatten i enlighet med vårt miljötillstånd.

Under kommande period har malmproduktion påbörjats, samtidigt som den vertikala spiralrampen drivs med högt tempo i syfte att frigöra fler angreppspunkter mot malm i syfte att nå gruvans planerade årliga produktionskapacitet om 50 000 ton malm per år. Anrikning av malm planeras starta i slutet av tredje kvartalet och kommer ske kampanjvis. De första intäkterna från guld beräknas under början av fjärde kvartalet.

Fram till dess att gruvan är utbyggd till sin planerade årsproduktion innebär fortsatta investeringar i vertikal spiralramp och infrastruktur under jord ett negativt kassaflöde, vilket endast till viss del avhjälps av de planerade anrikningskampanjerna under hösten. Bolaget har sedan tidigare ett lånelöfte om 12 MSEK från ett konsortium bestående av tre av bolagets största ägare. Bedömningen är att detta lånelöfte innebär ett tillräckligt likviditetstillskott för att säkra verksamheten fram till dess kassaflödet från verksamheten blir positivt, vilket förväntas ske i slutet av första kvartalet 2025.

Fredrik Bergsten, VD  – Botnia Exploration Holding AB (publ)
E-post: fredrik.bergsten@botniaexploration.com

Denna information är insiderinformation som Botnia Exploration Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 augusti 2024 kl.08:30 CET

Botnia Exploration Holding AB (publ) är ett prospekteringsbolag med målsättningen att driva småskalig gruvbrytning med fokus på guld och basmetaller i Sverige. Bolaget är listat på Nasdaq First North Growth Market (BOTX). Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). För ytterligare information besök bolagets hemsida botniaexploration.com, eller botniaexploration.com/delårsrapporter