Sveriges första nya gruva på mer än 10 år

Idag har vi därmed gläden att informera att ortdrivning mot malmen i Fäbodtjärn startar den 2:a Maj och att vi i samband med detta har nöjet att bjuda in närboende, aktieägare, media och andra intressenter till en besöksdag där vi kan fira att Sverige får sin första nya gruva i drift på över 10 år.

Botnia Exploration är ett bolag som är verksamt inom prospektering och fyndighetsutveckling, främst i Västerbotten, sedan 2007. Vår målsättningen är att utveckla en svensk hållbar guldgruva med minimalt miljöavtryck, där vår fyndighet i Fäbodtjärn har varit vårt mest prioriterade projekt.

Under 2023 så trädde de sista nödvändiga tillstånden för verksamheten i laga kraft, och Botnia Exploration har efter detta fokuserat på förberedande arbeten ovan jord samt att knyta till sig nödvändiga samarbetspartners och teckna avtal med leverantörer.

Ladda ner den bifogade pdf-filen för mer information.

Fredrik Bergsten, VD  – Botnia Exploration Holding AB (publ)
E-post: fredrik.bergsten@botniaexploration.com

Botnia Exploration Holding AB (publ) är ett prospekteringsbolag med målsättningen att driva småskalig gruvbrytning med fokus på guld och basmetaller i Sverige. Bolaget är listat på Nasdaq First North Growth Market (BOTX). Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). För ytterligare information besök bolagets hemsida www.botniaexploration.com.