Rekryteringsspråket - behöver vi flosklerna?

I rekryteringsvärlden, precis som i andra branscher, skapas uttryck och jargonger som är typiska för branschen. Det beror på att det behövs olika ord och uttryck beroende på vad arbetet går ut på; en fysiker har sitt språkbruk och en krögare har förmodligen ett annat. I jobbannonser florerar uttryck som många bollar i luften, målgörare/lagspelare, spindeln i nätet – ni har garanterat hört dem. Det finns också mindre tydliga klyschor; hur är någon som både älskar att arbeta i grupp och hemskt gärna driver sitt arbete helt självständigt, som är kunnig och inspirerande men samtidigt helt prestigelös? Vad är utmärkande för en sådan person? Man kan undra om inte alla rekryterare söker efter överflexibla supermänniskor som passar in i precis alla sammanhang.

På Bravura arbetar vi med kompetensbaserad intervjuteknik i vårt rekryteringsarbete, en vetenskapligt förankrad metod för att göra sakliga urval och kvalitetssäkrade matchningar. Vi söker kompetenser och egenskaper som är relevanta för en viss tjänst och håller magkänslan i schack. Ett charmerande första intryck är inte samma sak som att ha rätt kompetenser för en viss roll. (Läs mer i blogginlägget Akta dig för autopiloten)

Att röra oss bort från floskler och utslitna ord i våra jobbannonser är något som vi på Bravura kämpar med. Vi påverkas precis som andra av branschbegrepp, av våra kollegors annonstexter, av att läsa en mängd cv:n varje dag. Vi tycker också att det är nära till hands att använda exempelvis ordet driven när vi söker en säljare. Företaget som vi hjälper med rekrytering kanske har frågat efter just en driven person. Och sedan trillar det in en massa ansökningar från drivna kandidater… Min poäng är att ord som används för ofta, av för många, försvagas och blir otydliga. Vad betyder egentligen ordet driven och vad är det som driver?

Hur kan vi då skriva istället? Jo, kanske kan vi tänka efter vilka egenskaper som behövs för just den specifika säljaren vi letar efter. Är det en avancerad mjukvara som ska säljas? Då kanske personen ska vara pedagogisk. Eller är säljteamet i behov av någon som är duktig på att snappa upp och förstå kundens behov, en inlyssnande person?

Vi lovar att göra vårt bästa i kampen mot slitna uttryck – följer ni med branschkollegor, jobbsökare och kunder?

/Tina Forslund, Kommunikatör på Bravura
tina.forslund@bravura.se