Sveafastigheter åter utsett till bäst i Norden

Sveafastigheter har för andra året i rad av tidskriften Euromoney utsetts till bästa kapitalförvaltare inriktad på fastighetsinvesteringar i såväl Norden/Baltikum som Sverige.

Sedan 2005 har Sveafastigheter varje år, med undantag för 2008, utsetts till bästa kapitalförvaltare inriktad på fastigheter i Sverige. Detta är därmed femte gången som Sveafastigheter tar hem utmärkelsen för Sverige.

Liksom föregående år har Sveafastigheter även utsetts till bäst i Norden inom samma område.

- Att ta hem utmärkelsen ett enstaka år är såklart hedrande, men att vi konsekvent tar topplaceringen i Sverige och nu de senaste åren även för Norden som helhet är ett tydligt erkännande av att vår affärsmodell är framgångsrik och uppskattas av såväl affärspartners som våra investerare. När vi nu är igång med vår tredje fond ser vi fram emot att göra nya affärer som ytterligare befäster vår ställning som Nordens ledande private equity-bolag inriktat på fastighetsinvesteringar, säger Simon de Château, VD för Sveafastigheter.

Sedan 2004 har Sveafastigheter genomfört fastighetsaffärer med ett sammanlagt fastighetsvärde av mer än 2 miljarder euro.

Om Sveafastigheter

Sveafastigheter är en private equity-firma med inriktning uteslutande på fastighetsinvesteringar. Företaget lanserade under 2003 sin första fond, Sveafastigheter Sverige I. I april 2006 lanserade Sveafastigheter sin andra fond, Sveafastigheter Fund II. I mars 2010 genomfördes en första stängning i den tredje fonden, Sveafastigheter Fund III.

Sveafastigheter är baserat i Stockholm och har kontor i Helsingfors och Malmö.

För kommentarer och ytterligare upplysningar, vänligen kontakta:

Simon de Château, verkställande direktör Sveafastigheter, telefon 08-545 075 01 eller 0708-48 51 52, simon.de.chateau@sveafastigheter.se

Mer information om Sveafastigheter finns på www.sveafastigheter.se