Sveafastigheter avyttrar fastigheter till Alecta

Sveafastigheter och Alecta gör fastighetsaffärer i Vällingby Parkstad.

Alecta har avtalat om att förvärva två fastigheter av Sveafastigheter i Vällingby Parkstad, vilka tidigare var Vattenfalls huvudkontor i Råcksta. Sveafastigheter köpte de två kontorsfastigheterna av tyska IVG 2006 och kommer bygga om dem till sammanlagt cirka 460 lägenheter upplåtna med hyresrätt. Ombyggnationen startar direkt efter nyår och pågår fram till 2014. Första inflyttning sker hösten 2014.

-     Det finns ett stort behov av hyresrätter i Stockholm, så det här är ett välkommet tillskott. Närheten till shopping i Vällingby City, naturområden, tunnelbana i området och dryga kvarten till Kungsholmen gör Vällingby Parkstad attraktivt, säger Simon de Château, verkställande direktör för Sveafastigheter.

-     Vi är mycket nöjda med att komplettera vår befintliga fastighetsportfölj med moderna hyresrätter i Stockholmsområdet och samtidigt vara en del av utvecklingen i Vällingby Parkstad. Att förvärva hyresrätter i bra skick och läge har länge varit en prioritering för oss så det känns väldigt bra att vi har kunnat slutföra denna affär, säger Fredrik Palm, chef fastigheter Sverige på Alecta.

Vattenfall flyttade ut hela sin verksamhet i september i år. I januari 2013 startar ombyggnation av befintliga hus, viss rivning, planering av ny infrastruktur samt byggnation av nya hus. Hela området kommer att få cirka 1 300 bostäder, fördelat på hyresrätter, bostadsrätter och stadsradhus. I området kommer det att finnas närservice, parkering, förskola och skola. Cirka 3 000 personer kommer att bo i området.

Catella och Kilpatrick Townsend har varit rådgivare åt Sveafastigheter i denna affär.

Falkenborn Advokatbyrå har varit rådgivare åt Alecta.

För ytterligare information och kommentarer, vänligen kontakta:

Jörgen Olofsson, projektchef Vällingby Parkstad, 0709 681 665, jorgen.olofsson@sveafastigheter.se

Fredrik Palm, Chef fastigheter Sverige, 0709 838 269, fredrik.palm@alecta.com

Om Sveafastigheter

Sveafastigheter är ett modernt fastighetsbolag grundat 2003. Verksamheten är inriktad på förvärv, utveckling och aktiv förvaltning av fastigheter i Norden. Finansiering av förvärv sker företrädesvis med kapital från institutionella investerare i Sverige och internationellt samt banklån. Sveafastigheter har 26 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm med lokala kontor i Malmö och Helsingfors.

Om Alecta

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom en god avkastning och låga kostnader. Vi förvaltar cirka 528 miljarder kronor åt våra ägare som är 2 miljoner privatkunder och 33 700 kundföretag.