Sveafastigheter avyttrar hotellfastigheter

Sveafastigheter Fond III AB (“Sveafastigheter”) avyttrar fyra hotell i Sverige

Sveafastigheter avyttrar fyra hotell i Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping. Fastigheternas uthyrbara area uppgår till 6 416 kvadratmeter och omfattar totalt 324 rum. Hotellverksamheten drivs under varumärket Formule 1.

-     Vi är glada att kunna genomföra fondens första försäljning av denna delportfölj som förvärvades i december 2010. Transaktionen är fördelaktig både ur ett operationellt och finansiellt perspektiv, samtidigt som försäljningen äger rum tidigare än beräknat jämfört med vår ursprungliga affärsplan, kommenterar Johanna Skogestig, direktör på Sveafastigheter.

-     Försäljningen av Formule 1 hotellen är tillfredställande givet nuvarande marknadssituation och speciellt med beaktande att varumärket Formule 1 under nästa år avvecklas på geografiska marknader utanför Frankrike. Vi kommer fortsätta att fokusera på att ompositionera kvarvarande portfölj av hotellfastigheter samtidigt som vi utvärderar nya förvärvsmöjligheter som kompletterar vår geografiska täckning, kommenterar Peter Tengström, verkställande direktör på Midstar AB.

För ytterligare kommentarer och information, vänligen kontakta:

Johanna Skogestig, direktör, telefon +46 8 545 075 17 eller +46 730 687 517, johanna.skogestig@sveafastigheter.se

Hans Derninger, direktör, telefon +46 8 545 075 08 eller +46 722 487 200, hans.derninger@sveafastigheter.se

Peter Tengström, verkställande direktör Midstar AB, telefon +46 703 003 820, peter.tengstrom@midstar.se

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Den första fonden, Sveafastigheter Sverige I, etablerades år 2003. År 2006 etablerade Sveafastigheter sin andra fond, Sveafastigheter Fond II. Sveafastigheter Fond III stängdes i februari 2011 med 317 miljoner euro i eget kapital.

Sveafastigheter är baserat i Stockholm med kontor i Helsingfors och Malmö.

Midstar

Midstar är en asset management partner till Sveafastigheter. Midstar fokuserar på investeringar i hotellfastigheter men även i relaterade hotelloperatörsrörelser. Midstar investerar i befintliga hotell samt utvecklingsprojekt i Norden och Baltikum.