Sveafastigheter avyttrar resterande ägarlägenheter i Köpenhamn

STOCKHOLM 12 FEBRUARI 2016

Sveafastigheter Fund III (”Sveafastigheter”) har i samarbete med sin lokala partner North Property Asset Management avyttrat 53 moderna ägarlägenheter i bra läge i Köpenhamn och Lyngby till Alma Property Partners. Transaktionen stängdes den 11 februari, 2016.

Försäljningen omfattar samtliga kvarvarande ägarlägenheter i Danmark. Den ursprungliga portföljen inkluderade 300 ägarlägenheter, förvärvade under 2012 och 2013. Cirka hälften av ägarlägenheterna har avyttrats styckvis till privata köpare och resterande del har avyttrats genom tre separata affärer.

Mikael Pehrsson, Sveafastigheter säger:
”Vi är mycket nöjda med att slutföra försäljningen av de sista kvarvarande ägarlägenheterna i Danmark och därmed avsluta den fjärde portföljförsäljningen ur Sveafastigheter Fund III. Med en solid affärsplan och en aktiv lokal förvaltning så har vi levererat utomordentligt god avkastning åt våra investerare. Trots det faktum att vi nu säljer våra tillgångar i Danmark så ser vi det som en fortsatt intressant marknad för framtida investeringar.”

Catella Danmark, Bruun & Hjejle och Horten var säljarens rådgivare i transaktionen. Accura var rådgivare åt köparen.

Sveafastigheter Fund III lanserades under 2010 och stängdes för investeringar 2011 med EUR 317 miljoner i eget kapital. Fondens fokus är fastigheter med potential för värdeutvecklande åtgärder, i Sverige, Danmark, Finland och Estland. Fyra av de ursprungligen tolv portföljerna (Grocery Stores Finland, Park Vallila, Högkullen Omsorgsfastigheter och Copenhagen Residential) är nu framgångsrikt avyttrade.

Mikael Pehrsson
+46 8 545 075 19
mikael.pehrsson@sveafastigheter.se

Johan Tengelin
Partner och VD
+46 8 545 075 14
johan.tengelin@sveafastigheter.se

Sveafastigheter grundades 2003. Affärsmodellen omfattar i korthet initierande och förvaltning av oberoende investeringsplattformar inom fastigheter i Norden. Det dagliga arbetet omfattar transaktioner, fastighetsförvaltning, projekt- och fastighetsutveckling samt finansiering. Sveafastigheter är del av Brunswick Real Estate – en grupp av marknadsledande företag inom corporate finance, transaktioner, kapitalförvaltning och lånefinansiering. www.sveafastigheter.se www.brunswick-re.com

North Property Asset Management
North Property Asset Management (“North”) är ett fastighetsförvaltande bolag med fastigheter om totalt DKK 2 miljarder under förvaltning, inkluderande kommersiella fastigheter och bostäder. North har 7 anställda och är lokaliserade i Köpenhamn.