Sveafastigheter förvärvar 32 dagligvarubutiker i Sverige

Sveafastigheters tredje fond, Sveafastigheter Fund III, har från CBRE Global Investors förvärvat en portfölj bestående av 32 dagligvarubutiker med Coop och ICA som största hyresgäster.

Sveafastigheter Fund III har genomfört förvärvet av fastighetsportföljen tillsammans med Scius Partners. Fastigheterna är små och medelstora dagligvarubutiker inom supermarket- och närbutikssegmentet belägna i mellersta och södra Sverige. Portföljen förvärvas från CBRE Global Investors för ett underliggande fastighetsvärde om cirka 400 miljoner kronor.

Den totala uthyrbara arean uppgår till ca 48 800 kvadratmeter. Målet är att under hösten utöka portföljen genom tilläggsförvärv och skapa en geografiskt diversifierad portfölj med ett långt och stabilt kassaflöde. I Finland äger Sveafastigheter Fund III en motsvarande portfölj med en uthyrbar area om 90 000 kvadratmeter.

– Dagligvaruhandelssegmentet är mycket intressant och vi är nöjda över förvärvet av den här portföljen. Vår målsättning är att under det kommande året öka portföljstorleken genom ytterligare förvärv av fler butiker. Vi är också glada över att kunna genomföra förvärvet med Scius Partners, som vi har haft ett nära samarbete med under en längre tid, säger Johanna Skogestig på Sveafastigheter.

– Vi ser fram emot att bygga en större portfölj tillsammans med Sveafastigheter och ett tätt samarbete med hyresgästerna i deras strategi för respektive butik, säger Mikael Freudmann på Scius Partners.

Wistrand Advokatbyrå har varit köparens legala rådgivare.

Johanna Skogestig, Head of Investments Sweden, Sveafastigheter telefon +46 8 545 075 17, johanna.skogestig@sveafastigheter.se

Mikael Freudmann, Partner, Scius Partners, telefon +46 8 410 577 51, mikael.freudmann@scius.se

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Bolaget grundades 2003 och förvaltar för tillfället tillgångar i Sverige, Finland, Danmark och Estland till ett värde om totalt 1,1 miljarder euro. Sveafastigheters senaste fond, Sveafastigheter Fund III, har 317 miljoner euro i eget kapital.

Sveafastigheter är baserat i Stockholm med kontor i Helsingfors och Malmö.

Scius Partners

Scius Partners etablerades 2007 och samarbetar med nordiska och internationella investerare som söker en aktiv partner i samband med sitt förvärv och ägande av fastigheter och fastighetsbolag i Norden.