Sveafastigheter förvärvar sju dagligvarubutiker i Finland

Sveafastigheters tredje fond, Sveafastigheter Fund III, har tecknat avtal om att förvärva sju dagligvarubutiker runt om i Finland. Förvärvet görs tillsammans med Sveafastigheters lokala samarbetspartner, Capitol Asset Management. Transaktionen finansieras av Nordea Bank.

Sveafastigheter Fund III (”Sveafastigheter”) och Capitol Asset Management (“CAM”) förvärvar tillsammans en portfölj om sju fastigheter. Fastigheterna är små och medelstora dagligvarubutiker inom supermarket- och närbutikssegmentet belägna runt om i Finland. Fastigheternas totala uthyrbara area uppgår till ca 6000 kvm och är alla uthyrda till Ruokakesko. Objekten passar utmärkt in i den dagligavruhandelsportfölj som Sveafastigheter och CAM äger sedan tidigare. Fastigheterna förvärvas av Aberdeen Property Fund Finland I Ky, en fastighetsfond förvaltad av Aberdeen Asset Management Finland Oy.

- Vi är väldigt nöjda med den här affären. De förvärvade fastigheterna kompletterar den dagligvaruhandelsportfölj som vi äger sedan tidigare. Vi kommer att fortsätta söka affärsmöjligheter inom segmentet samt utveckla portföljen i nära samarbete med hyresgästen, säger Patrick Gylling, partner på Sveafastigheter.

- De nu förvärvade fastigheterna förbättrar vår portfölj och passar väl in i vår investeringsstrategi. Vår målsättning är att skapa en portfölj med ett stabilt och långt kassaflöde samt diversifierade hyresavtalslängder, säger Jarkko Lehtonen, VD på Capitol Asset Management.

Köparens juridiska rådgivare i affären var Advokatbyrå Krogerus.

För kommentarer och ytterligare information, vänligen kontakta:

Patrick Gylling, partner och CIO, Sveafastigheter, telefon +358 40 542 6397, patrick.gylling@sveafastigheter.fi

Jarkko Lehtonen, partner och VD, Capitol Asset Management, telefon +358 50 349 1606, jarkko.lehtonen@capitol.fi

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Den första opportunistiska fonden, Sveafastigheter Sverige I, etablerades år 2003. År 2006 etablerade Sveafastigheter sin andra fond, Sveafastigheter Fund II. Sveafastigheter Fund III stängdes i februari 2011 med 317 miljoner euro i eget kapital. Den tredje fonden har hittills gjort åtta förvärv.

Sveafastigheter är baserat i Stockholm med kontor i Helsingfors och Malmö.

Capitol Asset Management

Capitol Asset Management fungerar som en lokal partner till Sveafastigheter med fokus på dagligvaruhandelssegmentet i Finland. Företaget grundades år 2011 av Jarkko Lehtonen och Jaakko Sinnemaa som båda har en gedigen erfarenhet inom segmentet och en bakgrund i Kesko.