Sveafastigheter förvärvar två fastigheter i hamnen i Fredrikshamn för vidareutveckling

Sveafastigheter har genom två separata transaktioner förvärvat en väsentlig logistikportfölj i Fredrikshamns hamn.

Sveafastigheter Fund III (”Sveafastigheter”) köper genom sitt helägda dotterbolag Haminan Satamakiinteistöt Oy, logistikfastigheten HCT 5 av Hamina Cargo Terminal B.V. HCT 5 är en modern och nyss utvecklad fastighet som är mycket centralt belägen i Fredrikshamns hamn.

Haminan Satamakiinteistöt förvärvar dessutom fastigheten som ligger alldeles intill HCT 5 av Kotkan Satamatalot Oy. Avsikten är att utveckla en modern logistikfastighet även på denna tomt och tillsammans skall dessa två fastigheter bilda en centralt belägen modern logistikhelhet i hamnen.

- Sveafastigheter har sedan länge sökt lämpliga logistikfastigheter och vi är därmed mycket glada över att ha hittat dessa objekt med utvecklingspotential. Vi har sedan länge följt med utvecklingen i de finska hamnarna och tror att det är rätt läge att investera i dem. Fredrikshamns läge i närheten av Ryssland och dess infrastruktur gör att hamnen kommer att kunna dra nytta av de växande fraktvolymerna. Vi tror på tillväxt både för den finska exportindustrin samt även transitotrafiken, säger Simon de Château, VD på Sveafastigheter.

- Fusionen mellan hamnarna i Kotka och Fredrikshamn kommer att leda till en högre efterfrågan på logistikfastigheter. Vi ser fram emot att utveckla dessa fastigheter på ett sätt som även stöder hamnens utveckling. Vi ser att dessa två fastigheter utgör en god grund för tillväxt och ser fram emot att tillsammans med John Nurminen Realty Oy utveckla dessa och möjliga kommande förvärv, säger Patrick Gylling, partner på Sveafastigheter.

Sveafastigheter är ett private equity-bolag inriktat på fastighetsinvesteringar. Den första opportunistiska fonden, Sveafastigheter Sverige I, etablerades år 2003. År 2006 etablerade Sveafastigheter sin andra fond, Sveafastigheter Fund II. Sveafastigheter Fund III som fram till oktober förra året säkrat kapitalförbindelser om totalt mer är 120 miljoner euro har nu gjort tre investeringar.

Sveafastigheter är baserat i Stockholm med kontor i Helsingfors och Malmö. För ytterligare information gällande Sveafastigheter besök: www.sveafastigheter.se

För kommentarer och ytterligare information, vänligen kontakta:

Patrick Gylling, partner och CIO Sveafastigheter, telefon +358 40 542 63 97, patrick.gylling@sveafastigheter.fi