Sveafastigheter gör sitt andra förvärv i Danmark

Sveafastigheter Fond III AB (”Sveafastigheter”) gör sin andra investering i Köpenhamn genom förvärv av 40 ägarlägenheter.

Sveafastigheter förvärvar tillsammans med North Property Asset Management A/S 40 moderna ägarlägenheter med en total uthyrbar area om 4 300 kvadratmeter, centralt belägna på sjösidan i tre områden i Köpenhamn; Islands Brygge, Havneholmen och Sluseholmen. Lägenheterna förvärvas från CarVal Investors för en köpeskilling om 105 miljoner danska kronor.

-       Det här andra förvärvet av moderna och attraktivt belägna lägenheter kompletterar vår existerande portfölj mycket väl, säger Simon de Château, verkställande direktör för Sveafastigheter.

Accura var juridisk rådgivare till Sveafastigheter i transaktionen.

Simon de Château, verkställande direktör, telefon +46 8 545 75 01, simon.de.chateau@sveafastigheter.se

Om Sveafastigheter

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Den första fonden, Sveafastigheter Sverige I, etablerades år 2003. År 2006 etablerade Sveafastigheter sin andra fond, Sveafastigheter Fond II. Sveafastigheter Fond III stängdes i februari 2011 med 317 miljoner euro i eget kapital.

Sveafastigheter är baserat i Stockholm med kontor i Helsingfors och Malmö.

Om North Property Asset Management

North är en asset manager med en total förvaltad volym om 3 miljarder danska kronor, innehållande både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter. North har 10 anställda med kontor i Köpenhamn.