Sveafastigheter gör sitt tredje förvärv i Danmark

Sveafastigheter Fond III AB (”Sveafastigheter”) gör sin tredje investering i Danmark genom ett förvärv av 177 ägarlägenheter.

Sveafastigheter förvärvar tillsammans med North Property Asset Management A/S 177 moderna ägarlägenheter med en total uthyrbar area om 17 300 kvadratmeter. Lägenheterna är centralt belägna i Köpenhamn, Kongens Lyngby och Ålborg. Lägenheterna förvärvas från AP Pension för en köpeskilling om 400 miljoner danska kronor.

– Det här tilläggsförvärvet av moderna och attraktivt belägna lägenheter kompletterar vår existerande portfölj mycket väl och ger oss ett betydande bostadsinnehav i Danmark, säger Simon de Château, verkställande direktör för Sveafastigheter.

Bruun & Hjejle var juridisk rådgivare till Sveafastigheter i transaktionen.

Simon de Château, verkställande direktör, telefon +46 8 545 75 01, simon.de.chateau@sveafastigheter.se

Om Sveafastigheter

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Bolaget grundades 2003 och förvaltar för tillfället tillgångar i Sverige, Finland, Danmark och Estland till totalt ett värde om 1,1 miljarder euro. Sveafastigheters senaste fond, Sveafastigheter Fond III, har 317 miljoner euro i eget kapital.

Sveafastigheter är baserat i Stockholm med kontor i Helsingfors och Malmö.

Om North Property Asset Management

North är en asset manager som förvaltar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter. Total volym under förvaltning motsvarar cirka 3 miljarder danska kronor. North har 10 anställda och är baserat i Köpenhamn.