Sveafastigheter och AP3 förvärvar fastighet i Uppsala

Sveafastigheter och Tredje AP-fondens (AP3) nybildade fastighetsbolag för kontors- och handelsfastigheter har förvärvat en fastighet för 180 miljoner kronor av Vasakronan. Fastigheten är belägen i handelsområdet Boländerna i Uppsala och omfattar cirka 12 000 kvm, där hälften utgör kontor och resterande del butiker, restaurang och förråd. Tillträde sker 17 december 2015.

I september i år bildade Sveafastigheter och AP3 fastighetsbolaget Regio, med fokus på kontors- och handelsfastigheter i regionstäder. Målet för bolaget är att skapa en fastighetsportfölj med hög och stabil avkastning genom en aktiv och lokalt förankrad förvaltning. Sveafastigheter förvaltar det samägda bolaget där AP3 är majoritetsägare.

Förvärvet i Uppsala är bolagets fjärde förvärv. Totalt så omfattar beståndet 18 fastigheter spritt över sju regionstäder, från Östersund i norr till Karlskrona i söder.

Eric Bergström, Partner Sveafastigheter:
”Vi är glada att kunna addera en fastighet i Uppsala till det växande beståndet av kontors- och handelsfastigheter i regionstäder. Fastighetsförvaltningen kommer att skötas av en lokal samarbetspartner, i enlighet med strategin för samarbetet mellan Sveafastigheter och AP3. Vi har för närvarande ett flertal intressanta diskussioner om potentiella ytterligare förvärv.”

För mer information:

Eric Bergström
Partner Sveafastigheter

+46 8 545 075 05
eric.bergstrom@sveafastigheter.se

Sveafastigheter är en nordisk kapitalförvaltare inom fastighetsmarknaden in Norden. Bolaget grundades 2003 och förvaltar tillgångar i Sverige, Finland, Danmark och Estland. Sveafastigheter är sedan 2014 en del av Brunswick Real Estate som är en grupp av marknadsledande företag inom corporate finance, transaktioner, kapitalförvaltning och lånefinansiering. Läs mer på www.sveafastigheter.se

Tredje AP-fonden (AP3) är en av fem buffertfonder inom det allmänna pensionssystemet. Buffertkapitalet utgör cirka 14 procent av inkomstpensionssystemets totala tillgångar. AP3s fondkapital per den 30 juni 2015 uppgick till 304 398 miljoner kronor. Det finns mer information om AP3s uppdrag, hur pensionskapitalet förvaltas och fondens roll som ägare att läsa på www.ap3.se.