Sveafastigheter och Midstar förvärvar Ibis Hotel Nyköping

Sveafastigheter genomför ytterligare en hotelltransaktion i sin tredje fond och förvärvar Ibis hotellet i Nyköping med 96 rum.

Hotellet är beläget längs med E4:an mellan centrala Nyköping och Skavsta flygplats, Sveriges tredje största flygplats.

Under november 2010 förvärvade Sveafastigheter Fund III och Midstar Accor Hotels svenska operatörsbolag inklusive 14 hotellfastigheter. Ibis hotellet i Malmö förvärvades i februari i år och konsolideringen av hotellportföljen fortsätter nu med förvärvet av Ibis hotellet i Nyköping.

Förvärvet sker genom ett joint venture tillsammans med asset manager Midstar och Köln-baserade Event Holding som minoritetsägare. Säljare är Home Properties Ab (publ).

– Vi är glada över att fortsätta implementeringen av vår affärsplan att förvärva hotellfastigheter i Skandinavien. Hotellet kommer efter vårt planerade investeringsprogram vara väl positionerat i Nyköping, som är en hotellmarknad som vi tror har god tillväxtpotential på lite längre sikt säger Simon de Château, VD på Sveafastigheter.

Om Event Holding

Event har sedan 1993 varit en aktiv investerare/operatör inom hotell i Tyskland och Frankrike (95 hotell; 10 130 rum). Event driver hotell under franchiseavtal med ledande varumärken, såsom Accors varumärken (Ibis, All Seasons, Mercure), Rezidor (Park Inn, Radisson), Westin, Marriott och Nikko.

Om Midstar

Midstar är en asset manager inriktad på investeringar i hotell. Bolaget bildades i januari 2008 och har ett nära samarbete med Sveafastigheter. Midstar investerar i befintliga hotell samt utvecklingsprojekt i Norden och Baltikum.

Om Sveafastigheter

Sveafastigheter är ett private equity-bolag inriktat på fastighetsinvesteringar. Den första opportunistiska fonden, Sveafastigheter Sverige I, etablerades år 2003. År 2006 etablerade Sveafastigheter sin andra fond, Sveafastigheter Fund II medan Sveafastigheter Fund III genomförde sin sista stängning den 28 februari 2011 med sammanlagt 317 miljoner euro i kapitalförbindelser (för mer information se separat pressmeddelande).

Sveafastigheter är baserat i Stockholm med kontor i Helsingfors och Malmö.

För kommentarer och ytterligare information, vänligen kontakta:

Simon de Château, partner och VD Sveafastigheter, telefon +46 8-545 075 01 eller +46 708-48 51 52, simon.de.chateau@sveafastigheter.se

Peter Tengström, partner och VD Midstar, telefon +46 8-545 075 00, eller +46 703-00 38 20,
peter.tengstrom@midstar.se

Anders Braks, partner och VD Event Holding, telefon +49 (221) 973 0560,