Sveafastigheter säljer byggrätter för radhus i Vällingby Parkstad till ALM Equity

Sveafastigheter har tecknat avtal om överlåtelse av alla byggrätter för radhus i Vällingby Parkstad. Köpare är ALM Equity AB. Tillträde är beräknat till första kvartalet 2014.

Området som överlåts är en del av fastigheten Vattenfallet 2. Från och med 1959 och fram till slutet av 2012 var el- och värmeproducenten Vattenfalls huvudkontor lokaliserat på fastigheten. Sedan sommaren 2011 pågår en omvandling av området till ett bostadsområde med hög grad av närservice och verksamheter. Den totala exploateringen omfattar 160 000 kvadratmeter, varav cirka hälften är befintliga byggnader och resten är nyproduktion. Sedan tidigare finns både JM och PEAB etablerade i området. I området utvecklar även Sveafastigheter med hjälp av Einar Mattsson 460 lägenheter i hyresrättsform åt Alecta. Det nya området går under arbetsnamnet Vällingby Parkstad.

– Det känns fantastiskt och roligt att ALM Equity vill fortsätta utvecklingen av det område som vi börjat skapa sedan Vattenfall valde att flytta. Det är en kvalitetsstämpel på det jobb vi gjort så här långt. Vi kommer inom ett par tre år kunna besöka en ny stadsdel som vi kan vara stolta över att ha varit med och skapat, säger Erik Widmark på Sveafastigheter.

För kommentarer och ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Widmark, Director, Stockholm, Sveafastigheter, telefon +46 8 545 075 06, erik.widmark@sveafastigheter.se

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Bolaget grundades 2003 och förvaltar för tillfället tillgångar i Sverige, Finland, Danmark och Estland till ett värde om totalt 1,3 miljarder euro. Sveafastigheters senaste fond, Sveafastigheter Fund III, har 317 miljoner euro i eget kapital.

Sveafastigheter är baserat i Stockholm med kontor i Helsingfors och Malmö.