Sveafastigheter säljer fastigheter för 740 miljoner kronor

Sveafastigheter avyttrar fastigheter med ett fastighetsvärde av cirka 740 miljoner kronor i främst Karlskrona till danska Property Group

Fastighetsfonden Sveafastigheter Sverige I genomför ytterligare en större avyttring när 13 kontorsfastigheter i Karlskrona och Ronneby med en total uthyrbar area om cirka 62 500 kvadratmeter, varav omkring 55 000 kvadratmeter kontor, säljs till det danska fastighetsbolaget Property Group. Försäljningen genomförs i bolagsform baserat på ett totalt fastighetsvärde om cirka 740 miljoner kronor. Köparen tillträdde aktierna den 20 mars.

Sveafastigheter förvärvade fastighetsbolaget Galliaden i juli 2004 och har sedan dess arbetat fokuserat med att utveckla fastigheterna. Galliaden bildades 1996 när grundarna förvärvade ett fastighetsbestånd i Blekinge från Vasakronan. Utöver de fastigheter som ursprungligen ingick i Galliaden har Sveafastigheter förvärvat ytterligare en fastighet i Karlskrona till portföljen som nu säljs. Sveafastigheter äger fortfarande fastighetsbolaget Gallionen med bostadsfastigheter i Karlskrona och Ronneby.

Property Group är ett fastighetsinvesteringsbolag som fokuserar på fastigheter i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och östra Europa. Sedan starten för drygt ett år sedan har Property Group genomfört ett stort antal förvärv och köpte senast i mars ett bestånd bostadsfastigheter i Sverige värt cirka 2,7 miljarder kronor.

– Galliaden var en av våra första investeringar efter att vi hade grundat Sveafastigheter och har överträffat våra högt ställda förväntningar. Bland annat har vi halverat vakansgraden från 10 till 5 procent. Till följd av detta och den förändring i avkastningskrav som har skett, har vi gjort bedömningen att det ligger i våra investerares intresse att sälja Galliaden. Property Group köper i och med denna affär en välskött och lönsam fastighetsportfölj i en spännande geografisk marknad, säger Simon de Château, VD för Sveafastigheter.