Sveafastigheter säljer kontorsfastighet i Helsingfors till finskt försäkringsbolag

Sveafastigheter Fund III (”Sveafastigheter”) och HGR Property Partners (“HGR”) har idag avyttrat en kontorsfastighet i Vallgård, Helsingfors, till ett finskt försäkringsbolag.

Fastigheten är belägen på Elimägatan 23 i Vallgård, Helsingfors, och den uthyrbara arean uppgår till cirka 3 800 kvm. Sveafastigheter förvärvade fastigheten i januari 2011 tillsammans med sin lokala partner HGR. Tidigare i år tecknade Helsingfors stad ett långt hyresavtal för hela fastigheten och sedan dess har lokalerna anpassats och renoverats enligt yrkesskolans behov.

– Tillsammans med HGR har vi hyrt ut hela fastigheten till Helsingfors stad och anpassat lokalerna enligt yrkesskolans behov. Vi utvecklade framgångsrikt fastigheten i enlighet med vår affärsplan och därmed är det nu rätt tillfälle att avyttra den till en långsiktig fastighetsägare. Vi kommer att fortsätta det aktiva arbetet med att hyra ut och utveckla grannfastigheten på Elimägatan 25-27 som vi också äger, säger Jonas Ahlblad, Head of Investments, Helsingfors.

Jonas Ahlblad, Head of Investments, Helsingfors, Sveafastigheter, telefon +358 50 563 7667, jonas.ahlblad@sveafastigheter.fi

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Bolaget grundades 2003 och förvaltar för tillfället tillgångar i Sverige, Finland, Danmark och Estland till ett värde om totalt 1,3 miljarder euro. Sveafastigheters senaste fond, Sveafastigheter Fund III, har 317 miljoner euro i eget kapital.

Sveafastigheter är baserat i Stockholm med kontor i Helsingfors och Malmö.

HGR Property Partners

HGR Property Partners är ett finskt fastighetsbolag som grundades år 2005 och som investerar i fastigheter inom huvudstadsregionen samt i utvecklingsprojekt. I år har HGR tecknat hyresavtal om totalt 25 000 kvm med ett antal privata företag och offentliga aktörer.