Sveafastigheter säljer köpcentrum i Kalmar

Fastighetsfonden Sveafastigheter Sverige I (”Sveafastigheter”) har sålt ”Modehuset” i Kalmar med frånträde 1 juli. Köpcentrumet, som har utvecklats i samarbete med P&E, är beläget i det expansiva handelsområdet Hansa City.

Köpare är ett konsortium med IngaBritt och Arne Lundbergs Forskningsstiftelse, EAB Fastigheter AB samt Defakon AB/Fastighetspartner P&E AB som huvudägare samt kunder till Catella Bank Filial.

Modehuset invigdes 2009 och är i dag fullt uthyrt till närmare trettio butiker.

- Sveafastigheter har varit en aktiv aktör i utvecklingen av Hansa City under närmare 10 år. Det är roligt att idag kunna avlämna ytterligare en färdigutvecklad fastighet i Hansa City till långsiktiga förvaltare, säger Einar Erici, på Sveafastigheter.

Sveafastigheter kommer även fortsättningsvis att arbeta med utvecklingen av Hansa City genom ägande av fastigheter i Sveafastigheter Fund III.

- I och med försäljningen av Modehuset är merparten av investeringarna i Sveafastigheter Sverige I realiserade. Fonden som startade 2003 har varit mycket lyckosam och genererat hög avkastning till våra investerare, säger Johan Tengelin, VD Sveafastigheter.

För kommentarer och ytterligare information, vänligen kontakta:

Einar Erici, Director, Sveafastigheter, telefon +46 545 075 24, einar.erici@sveafastigheter.se
Johan Tengelin, CEO, telefon +46 8 545 075 14, johan.tengelin@sveafastigheter.se

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Bolaget grundades 2003 och förvaltar för tillfället tillgångar i Sverige, Finland, Danmark och Estland till ett värde om totalt 1,3 miljarder euro. Företaget etablerade sin första fond, Sveafastigheter Sverige I, 2003 och sin andra fond, Sveafastigheter Fund II, 2006. Sveafastigheters senaste fond, Sveafastigheter Fund III, samlade 317 M EUR i eget kapital.