Sveafastigheter säljer skola i Vällingby Parkstad till Hemfosa

Sveafastigheter Sverige I och Sveafastigheter Fund II (”Sveafastigheter”) har tecknat ett bindande avtal med Hemfosa avseende försäljning av fastigheterna Häftklammern 9 och Vattenfallet 16 i Vällingby Parkstad. Fastigheterna, som omfattar totalt 5 200 kvm, är fullt uthyrda till Pysslingen Skolor på ett 15-årigt hyresavtal.

Fastigheterna, som just nu är under utvecklande till för- och grundskoleverksamhet, var tidigare en del av Vattenfalls huvudkontor. Köparen tillträder fastigheterna 1 juli 2015 då ombyggnationen är färdigställd.

Inom Vällingby Parkstad utvecklas 1 400 nya bostäder tillsammans med service, arbetsplatser, mötesplatser och grönområden.

- Sveafastigheter har arbetat aktivt med utvecklingen av Vällingby Parkstad sedan 2006. Skolan är en viktig del av den nya stadsdelen, så vi är glada över att kunna överlåta förvaltningen till en långsiktig och stabil ägare som Hemfosa, säger Erik Widmark på Sveafastigheter.

För kommentarer och ytterligare information, vänligen kontakta:

Eric Widmark, Partner Sveafastigheter, telefon +46 8 545 075 06, erik.widmark@sveafastigheter.se
Johan Tengelin, Partner och VD Sveafastigheter, telefon +46 8 545 075 14, johan.tengelin@sveafastigheter.se

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Bolaget grundades 2003 och förvaltar för tillfället tillgångar i Sverige, Finland, Danmark och Estland till ett värde om totalt 1 miljard euro. Företaget etablerade sin första fond, Sveafastigheter Sverige I, 2003 och sin andra fond, Sveafastigheter Fund II, 2006. Sveafastigheters senaste fond, Sveafastigheter Fund III, samlade 317 M EUR i eget kapital. www.sveafastigheter.se

Sveafastigheter är del av Brunswick Real Estate – en grupp av marknadsledande företag inom corporate finance, transaktioner, kapitalförvaltning och lånefinansiering med inriktning på fastigheter i Norden. www.brunswick-re.com