Sveafastigheter satsar på Omsorgsfastigheter

Sveafastigheter och Residenset inleder ett samarbete inom omsorgsfastigheter (LSS och SoL) med målsättningen att bli en ledande rikstäckande hyresvärd inom området. Satsningen sker genom Högkullen-gruppen där Sveafastigheter Fund III AB (”Sveafastigheter”) går in som huvudägare med Residenset AB som partner och Asset Manager.

Fastighetsägandet inom LSS/SoL är spritt på ett stort antal kommunala och privata värdar, i flertalet fall i små, orationella förvaltningsenheter. Högkullen är en av de största fastighetsägarna inom området med ett femtiotal fastigheter i 26 kommuner runt om i landet och cirka 90 procent av fastigheternas hyresflöde kommer från offentliga hyresgäster. Strategin är att växa bolaget genom fastighetsförvärv från offentliga och privata fastighetsägare och således öka såväl förvaltningseffektiviteten som kvalité och kundnytta.

”Vår ambition med Högkullen är att bolaget skall växa och bli den ledande fastighetsägaren och hyresvärden inom denna typ av omsorgsfastigheter” säger Sveafastigheters VD Simon de Château.

”Vi ser fram emot möjligheten att tillsammans med Sveafastigheter expandera och utveckla Högkullen och dess organisation till att bli en än mer kompetent och kundorienterad aktör till stöd för de olika omsorgsföretagen, såväl kommunala som privata” säger VD Pär-Ola Mannefred.

Nordier Property Advisors har varit rådgivare i affären.

Simon de Château, verkställande direktör, Sveafastigheter, telefon +46 8 545 75 01, simon.de.chateau@sveafastigheter.se

Pär-Ola Mannefred, verkställande direktör, Residenset, telefon +46 70 512 70 17, pom@residenset.se

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Den första fonden, Sveafastigheter Sverige I, etablerades år 2003. År 2006 etablerade Sveafastigheter sin andra fond, Sveafastigheter Fond II. Sveafastigheter Fond III stängdes i februari 2011 med 317 miljoner euro i eget kapital.

Sveafastigheter är baserat i Stockholm med kontor i Helsingfors och Malmö.

Residenset

Residenset verkar inom fastighetsutveckling. Sedan 2005 har bolaget varit en ledande fastighetsägare inom omsorgsfastigheter.