Sveafastigheter tillträder äldreboendefastigheter i Boden

Sveafastigheter har tillträtt sju fastigheter i Boden avsedda för äldreboende och har även inlett byggandet av den nya citygallerian i anslutning till Medborgarhuset.

Som tidigare meddelats har Sveafastigheter Fund II skrivit ett villkorat avtal med BodenBo om att förvärva sju fastigheter avsedda för äldreboende, baserat på ett totalt fastighetsvärde om 390 miljoner kronor. I samband med att samtliga villkor i avtalet uppfyllts tillträdde Sveafastigheter dessa fastigheter den 15 maj. Fastigheterna omfattar en total uthyrbar area om 52 000 kvadratmeter och den genomsnittliga återstående kontraktstiden är över 20 år med Bodens kommun som enda hyresgäst. BodenBo kommer även fortsättningsvis att förvalta fastigheterna. Efter affären är Sveafastigheter ägare till samtliga äldreboendefastigheter i Boden.

Sveafastigheter har nu även inlett projektarbetena för ombyggnationen av Medborgarhuset i boden till en citygalleria med omkring 5 000 kvadratmeter uthyrbar area. Den totala investeringen beräknas till 140 miljoner kronor och byggbolaget Nåiden är huvudentreprenör för galleriabygget.

Sveafastigheters tredje större engagemang i Boden, bygget av den nya multiarenan på gamla Ing3/AF1-området, kommer att invigas den 6 juni med bland annat en konsert med Robert Wells och Stefan Gunnarsson.

- Vårt samarbete med såväl Bodens kommun som BodenBo har varit mycket gott och i med vårt fortsatt starka engagemang i och för kommunen kommer dessa samarbeten att fortsätta och fördjupas. Det finns ett starkt intresse lokalt för det vi gör i Boden, inte minst galleriabygget, och det är därför roligt att vi nu kommit igång med att skapa den mötesplats för bodensarna som alla saknat. Vi hoppas också att så många som möjligt vill komma och delta vid invigningen av Bodens nya arena den 6 juni, säger Simon de Château, VD på Sveafastigheter.