Sveafastigheter utökar sin portfölj med omsorgsfastigheter

Sveafastigheter Fund III AB (”Sveafastigheter”) förvärvar, tillsammans med sin samarbetspartner Residenset, fyra LSS-fastigheter från HSB Värmland och utökar därmed Högkullen Omsorgsfastigheters bestånd till att omfatta 90 fastigheter.

Fastigheterna är belägna i Säffle, Kil, Karlstad och Hammarö och kompletterar utmärkt det befintliga beståndet, där hyresgästerna till ca 85 procent består av kommuner och landsting. Högkullen Omsorgsfastigheter AB ägs till största delen av Sveafastigheter, med Residenset som minoritetsägare och asset manager. Högkullen Omsorgsfastigheter tillträdde fastigheterna den 31 januari, 2014.

- Högkullen är idag Sveriges största privata fastighetsägare inom LSS och vi planerar att växa ytterligare. Vårt mål är att stärka vår ledande position inom detta segment och genom att kapitalisera på vår storlek kan vi öka kvaliteten och servicenivån för både hyresgäster och boende, säger Mikael Pehrsson på Sveafastigheter.

NAI Svefa har varit säljarens rådgivare, medan MAQS och PwC har varit köparens rådgivare i transaktionen.

LSS hänvisar till Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (1993:387) som är tänkt att ge funktionshindrade bra levnadsvillkor genom samordnat stöd. LSS-boenden är mindre, anpassade grupp- eller serviceboenden med tillgång till professionell service.

Mikael Pehrsson, Senior Assoicate, Sveafastigheter, telefon +46 8 545 075 19, mikael.pehrsson@sveafastigheter.se
Johanna Skogestig, Head of Investments Sweden, Sveafastigheter, telefon +46 8 545 075 71, johanna.skogestig@sveafastigheter.se

Om Sveafastigheter

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Bolaget grundades 2003 och förvaltar för tillfället tillgångar i Sverige, Finland, Danmark och Estland till ett värde om totalt 1,3 miljarder euro. Sveafastigheters senaste fond, Sveafastigheter Fund III, samlade 317 M EUR i eget kapital.

Sveafastigheter har kontor i Stockholm och Helsingfors.

Om Residenset

Residenset verkar inom fastighetsutveckling. Sedan 2005 har bolaget varit en ledande fastighetsägare inom omsorgsfastigheter.