Sveafastigheter utvecklar och hyr ut skola i Vällingby Parkstad

Sveafastigheter tecknar 15-årigt hyresavtal med Pysslingen Skolor, som ingår i AcadeMedia, avseende ny för- och grundskola i Vällingby Parkstad. Lokalerna som nu utvecklas till skolverksamhet var tidigare en del av Vattenfalls huvudkontor. Fastigheten ägs av fastighetsfonderna Sveafastigheter Sverige I och Sveafastigheter Fund II.

Sveafastigheter har funnits i området, som tidigare var känt som Råcksta, sedan 2006 och var en aktiv part i framtagandet av planen för den nya stadsdelen Vällingby Parkstad. Inom Vällingby Parkstad utvecklas 1 400 nya bostäder tillsammans med service, arbetsplatser, mötesplatser och grönområden.

Förhyrningen omfattar ca 5 200 kvm. Pysslingen Skolor startar den nya skolan, som kommer att ha plats för cirka 475 barn, till hösten 2015.

- Just nu byggs lokalerna om och anpassas för att bli en för- och grundskola i absoluta toppklass. Det här fina och historiska området får en nystart nu och vi är väldigt glada över att vara med redan från början och att kunna erbjuda alla nyinflyttade barn och elever i området plats i vår verksamhet från och med nästa höst, säger Sofia Larsen, för- och grundskolechef på AcadeMedia.

- Sveafastigheter har arbetat för att få till stånd en skola inom området, då det är en viktig beståndsdel vid utvecklandet av en ny stadsdel. Vi är glada över att ha tecknat avtal med Pysslingen Skolor som vi har goda erfarenheter av sedan tidigare samarbete, säger Erik Widmark på Sveafastigheter.

Eric Widmark, Director, Stockholm, Sveafastigheter, telefon +46 8 545 075 06, erik.widmark@sveafastigheter.se

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Bolaget grundades 2003 och förvaltar för tillfället tillgångar i Sverige, Finland, Danmark och Estland till ett värde om totalt 1,3 miljarder euro. Företaget etablerade sin första fond, Sveafastigheter Sverige I, 2003 och sin andra fond, Sveafastigheter Fund II, 2006. Sveafastigheters senaste fond, Sveafastigheter Fund III, samlade 317 M EUR i eget kapital.