Sveafastigheters handelsfastighet i Sundsvall erhåller BREEAM Very Good

Sveafastigheter Fund IIIs fastighet i Birsta, Sundsvall, har blivit certifierad i enlighet med BREEAM, världens främsta miljöcertifieringssystem för byggnader.

BREEAM tar ett livscykelperspektiv och använder etablerade normer för att utvärdera en byggnads specifikation, design, byggnation och användning. Ett certifikat garanterar långsiktigt hållbara byggnadslösningar och en hälsosam arbetsmiljö för hyresgästerna. Sveafastigheters byggnad uppnådde nivån ”Very Good”.

- Vårt mål är att utveckla byggnader till sin fulla potential. Ett miljöcertifikat som t.ex. BREEAM är ett utmärkt verktyg för att utvärdera och förbättra en byggnads miljöpåverkan. Det fungerar även som en garanti för både hyresgäster och investerare, säger Erik Widmark, Sveafastigheter. Vi ser att certifikat som möjliggör jämförelse av fastigheter mellan länder håller på att bli en förutsättning för internationella investerare.

Fastigheten har utvecklats av NCC och köptes av Sveafastigheter Fund III under 2013. Den är belägen i Norrlands största handelsområde Birsta och fullt uthyrd till XXL Sport & Vildmark och Kungsängen.

-En sund arbetsmiljö med skräddarsydd belysning, akustik och luftkvalitet ökar välbefinnande, hälsa och produktivitet hos de som arbetar och besöker byggnaden, säger Veronica Koutny Sochman, miljöchef för NCC Property Development. Genom att välja en BREEAM-certifierad byggnad är hyresgäster och fastighetsägare väl rustade att möta morgondagens krav på hållbara lösningar.

Granskningen gjordes av oberoende certifierade utvärderare i enlighet med BREEAM Europe Commercial som täcker ett antal kategorier inom Ledning, Hälsa och välmående, Energi, Transport, Material, Avfall, Vatten, Markanvändning, Ekologi, Utsläpp och Innovation.

Eric Widmark, Director, Stockholm, Sveafastigheter, telefon +46 8 545 075 06, erik.widmark@sveafastigheter.se

Johanna Skogestig, Head of Investments Sweden, telefon +46 8 545 075 71, johanna.skogestig@sveafastigheter.se

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Bolaget grundades 2003 och förvaltar för tillfället tillgångar i Sverige, Finland, Danmark och Estland till ett värde om totalt 1,3 miljarder euro. Företaget etablerade sin första fond, Sveafastigheter Sverige I, 2003 och sin andra fond, Sveafastigheter Fund II, 2006. Sveafastigheters senaste fond, Sveafastigheter Fund III, samlade 317 M EUR i eget kapital.

Sveafastigheter har kontor i Stockholm och Helsingfors.