- Besök av HKH Kronprinsessan Victoria på Radiumhemmet -

Rikstäckande manifestationer öppnar Rosa Bandet

I dag, klockan 14.00, besöker HKH Kronprinsessan Victoria Radiumhemmet i Stockholm. Besöket blir inledningen för den nionde upplagan av Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

Under ledning av verksamhetschefen, professor Roger Henriksson, guidas Kronprinsessan genom de olika moment som möter en bröstcancerpatient.

– På Cancerfonden är vi självfallet både glada och stolta över att Kronprinsessan även i år väljer att vara officiell beskyddare av Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Kronprinsessan är en förebild för många kvinnor och med sitt tydliga stöd bidrar hon till att ytterligare öka kunskapen om bröstcancer som varje år drabbar över 7 000 svenska kvinnor, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Cancerfonden.

Upptakten till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj fortsätter på lördag, den 1 oktober, med ett antal stora ljusmanifestationer runt om i landet. I Stockholm arrangeras en annorlunda ljusmanifestation på Stockholms Centralstation. Tusentals stjärnljus symboliserar alla de kvinnor som årligen får diagnosen bröstcancer. Från klockan 10.00 till 18.00 kan besökarna, förutom att njuta av den vackra ljusmanifestationen, träffa medarbetare från Cancerfondens informations- och stödlinje. Man kan också köpa årets rosa band, samt göra det så kallade Rosa Testet.

― För alla som drabbas av bröstcancer, och inte minst för deras anhörigas skull, hoppas vi att kampanjen även i år ska bli en stor framgång. Cancerfondens mål är att alla som drabbas av bröstcancer överlever. Det behövs pengar till forskning och kunskapsspridning. Sedan kampanjen startade 2003 har vi delat ut dryga 330 miljoner kronor till bröstcancerrelaterad forskning, säger Stefan Bergh.

Kampanjen pågår inte bara i Stockholm. Under oktober månad kommer ett stort antal engagerade privatpersoner, företag och organisationer runt om i landet dra sitt strå till stacken. Själva bandet är i år designat av äkta paret Per Holknekt och Lena Philipsson. Bandet kostar 25 kronor och finns att köpa på ICA, Lindex, Apoteket och Clas Ohlson.

Under lördagen pågår ljusmanifestationer i ett antal svenska städer.

På Domkyrkotorget i Göteborg kommer det från klockan 15.30 till 19.00 brinna 1 133 marschaller för att symbolisera antalet kvinnor som drabbas i Västra Götaland varje år. Besökarna kommer även att mötas av musikunderhållning och rosa band-försäljning.

På Gustav Adolfs torg i Malmö kommer det från klockan 15.30 till 19.00 brinna 1 059 marschaller för att symbolisera antalet drabbade kvinnor i Skåne. Musikunderhållning och rosa band-försäljning sker på plats.

Flera bröstcancerföreningar anordnar egna ljusmanifestationer lördagen den 1 oktober:

I Ängelholm ordnar BCF Viktoria Ängelholm en ljusmanifestation i Valhall Park klockan 19:00.

I Uppsala ordnar BCF Uppsala en ljusmanifestation på Stora torget. Evenemanget pågår från klockan 15.00 till 21.00 (marschallerna tänds kl 18.30).

I Kalmar startar BCF Solvändan Kalmars ljusmanifestation på Larmtorget klockan 18:00.

Rosa Bandet-kampanjen avslutas med en direktsänd tv-gala i TV3 från Värmekyrkan i Norrköping den 26 oktober.

Ytterligare pressmaterial finns på:

För mer information, kontakta:

Jacob Lagercrantz, PR-ansvarig, Cancerfonden tfn 08-677 10 60 eller e-post

jacob.lagercrantz@cancerfonden.se

lars-Gunnar Ericson, pressekreterare, Cancerfonden, tfn 08-677 10 38 eller e-post

Lars-gunnar.ericson@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag