41 miljoner till cancerforskning vid Umeå universitet

Idag har Cancerfondens forskningsnämnd beslutat att ge 41 miljoner till den mest framstående cancerforskningen vid Umeå universitet. Professor Anders Berghs forskning om prostatacancer är en av 11 forskningsprojekt vid Umeå universitet som får finansiering av Cancerfonden.

Anders Bergh får 6,75 miljoner kronor i projektanslag samt ytterligare 6 miljoner i ett utökat stöd för att forska om hur cellerna vid aggressiv och spridd prostatacancer skiljer sig från celler vid ofarlig prostatacancer. Med mer information om cellerna kommer det att bli lättare att upptäcka vilka individer som har en farlig prostatacancer.

– Vad glad jag blir! Det är fantastiskt roligt och det betyder att vi kan fortsätta med några spår som vi precis har upptäckt. Målet är att hitta bättre metoder för diagnos och behandling. Det kan också leda till att behandlingarna bli mer effektiva, säger Anders Bergh.

Prostatacancer är den vanligaste cancerformen i Sverige. Omkring hälften av alla äldre män har en ofarlig prostatacancer och kan leva med den. Samtidigt dör omkring 2 400 män i Sverige av allvarligare former av prostatacancer. Forskningsprojektet ska ge svar om cellernas funktioner och egenskaper vid de olika formerna av prostatacancer.

– Mer kunskap behövs och därför kan denna forskning vara ett viktigt steg, säger Klas Kärre, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd.

Forskningsnämnden beslutade idag om att dela ut 670 miljoner kronor till svensk cancerforskning fördelat på åtta lärosäten runt om i landet. Totalt i år har Cancerfonden fattat beslut om en rekordutdelning på 770 miljoner kronor. Det är det största beloppet någonsin från Cancerfonden.

– Det är en fantastisk känsla att få dela ut ett rekordbelopp till svensk cancerforskning, pengarna räddar liv, säger Klas Kärre.

Fakta: Cancerfondens anslagsutdelning

Fördelningen av Cancerfondens forskningsanslag utses i nationell konkurrens. Det innebär att Cancerfonden låter alla forskningsprojekt konkurrera med varandra oberoende av cancerform. De främsta forskningsprojekten får anslag, det vill säga de med störst chans att nå framgångsrika resultat. Anslagsutdelningen som sker i november varje år är Cancerfondens största utdelning.

För mer information kontakta:
Jens Petersen
+46 76-814 74 26
jens.petersen@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer.​ Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag.​ Vi är en av de största finansiärerna av svensk cancerforskning. Sedan 1951 har vi delat ut 11 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. Överlevnaden i cancer har mer än fördubblats under samma tid.​Tack vare forskningens framsteg överlever i dag två av tre som får cancer. Vi har kommit långt, men vi är inte framme än.​ #tillsammansmotcancer www.cancerfonden.se

Snabbfakta

Cancerfondens forskningsnämnd har beslutat att ge 670 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Det innebär att Cancerfonden totalt i år fattat beslut om en rekordutdelning på 770 miljoner kronor. Det är det största beloppet i Cancerfondens historia.

Anders Bergh, professor vid Umeå universitet
Ungefär hälften av alla äldre män har en ofarlig prostatacancer och kan leva med den, men samtidigt dör omkring 2 400 män av allvarligare former av prostatacancer i Sverige. Mer kunskap behövs och därför kan denna forskning vara ett viktigt steg
Klas Kärre, ordförande i forskningsnämnden