49 miljoner kronor till Rosa Bandet-kampanjen

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 2012 avslutades under onsdagkvällen med en sprakande galakväll på Cirkus i Stockholm. Renée Nyberg var värd för galan och nio av våra stora kvinnliga artister underhöll publiken. När insamlingsresultatet summerades slutade siffran på 49 miljoner kronor vilket kan jämföras med de 46 miljoner kronor som samlades in förra året.

- Vi är fantastiskt glada. Insamlingsresultatet överträffar alla förväntningar. Vårt mål var att slå föregående års resultat och det har vi gjort med råge. Ett stort tack till alla företag och privatpersoner runt omkring i Sverige som gjort detta möjligt. Det här visar att Rosa Bandet har blivit något av en folkrörelse, säger Stefan Bergh, Cancerfondens generalsekreterare.

Efter en sverigeturné är årets Rosa Bandet-gala tillbaka i Stockholm. Renée Nyberg var värd för galan som direktsändes i TV3 från Cirkus. Renée guidade publik och tittare genom en kväll med stjärnspäckade uppträden, tävlingar och starka historier från drabbade och närstående. För första gången stod de nio kvinnliga artister som deltagit i realityserien Du får mig att känna tillsammans på scen. Lill-Babs, Jill Johnson, Linda Sundblad med flera drog igång galan med ett gemensamt framförande med låten It’s my life och avslutade med hyllningssången Jag vill leva till alla starka kvinnor.

20 kvinnor får veta att de har bröstcancer varje dag. Varje år drabbas 7 000 kvinnor och 1 400 kvinnor dör av sjukdomen. Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samlar in pengar till cancerforskning, sprider kunskap om bröstcancer och väcker opinion. I dag överlever drygt 80 procent, målet är att fler ska upptäcka bröstcancer i tid och överleva. När Cancerfonden summerar insamlingen från de tio år som Rosa Bandet-kampanjen genomförts är resultatet 403 miljoner kronor.

- Jag vill rikta ett stort tack till Rosa Bandets huvudpartner Apoteket, ICA, Lindex, Mekonomen och Resurs Bank. Utan deras engagemang skulle vi inte kunna göra Rosa Bandet till en sådan succé, avslutar Stefan Bergh.

De insamlade medel som presenteras vid galans slut är en summering av Rosa Bandet-kampanjens totala insamling.

Mer information om kampanjen på cancerfonden.se/rosabandet

För mer information vänligen kontakta:
Lars-Gunnar Ericson, pressansvarig Cancerfonden
08-677 10 38 alt. lars-gunnar.ericson@cancerfonden.se

Johanna Faijersson, pressekreterare Cancerfonden
08-677 10 04 alt. 076-814 74 04

johanna.faijersson@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och påverkansarbete. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag

Stefan Bergh, generalsekreterare Cancerfonden