Årets ambassadörer för Rosa Bandet

Den första oktober drar Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj igång för tionde året i rad. I år är TV-sportprofilen Katarina Hultling, debattören Camilla Wagner och konstnärsteamet Anna Benson och Peter Sköld ambassadörer för Rosa Bandet. Tillsammans ska de hjälpa till att sprida kunskap om kampen mot bröstcancer. Rosa Bandets beskyddare är
H.K.H Kronprinsessan Victoria.

Varje dag får 20 kvinnor veta att de har bröstcancer. Ambassadörerna för Rosa Bandet har som uppgift att på olika sätt hjälpa till att driva kampanjen, sprida kunskap om bröstcancer och samla in pengar. Beskyddare för Rosa Bandet är Kronprinsessan Victoria.

Katarina Hultling
TV-sportprofilen Katarina diagnostiserades med bröstcancer hösten 2011. I våras valde hon att gå ut och berätta offentligt om sin sjukdom. Genom sin öppenhet vill hon kunna hjälpa andra drabbade.

– Som ambassadör för Rosa Bandet vill jag få fler drabbade att känna att de vågar prata om att de har bröstcancer. Det är viktigt att våga visa hur man mår för att ta sig igenom sjukdomen, säger Katarina Hultling.

Camilla Wagner
Samhällsdebattören Camilla Wagner slåss för jämställdhet. Frågan om jämlik vård ligger henne varmt om hjärtat.

– Vård ska vara jämlik och information om vikten av mammografi ska nå alla. Jag vill ha en nollvision för dödlighet i cancer, vi har inte råd att förlora en enda kvinna till. Om vi ska kunna ta halva makten måste vi vara friska, säger Camilla Wagner.

Vintern 2011 fick Camillas mor diagnosen bröstcancer, tumören upptäcktes tidigt i mammografi och Camillas mor är nu färdigbehandlad. Camilla fortsätter:

– När min mamma drabbades av bröstcancer stannade världen. Rädslan var förlamande. Men tack och lov upptäcktes tumörerna i tid. Utan mammografi hade vi troligen förlorat henne.

Anna Benson & Peter Sköld
Anna och Peter ska måla Sverige rosa i oktober. Den tredje oktober drar de igång en insamling till förmån för Cancerfonden och Rosa Bandet-kampanjen. Under temat måla rosa beger sig Peter och Anna ut på turné i Sverige i en rosa buss. Under resans gång gör de nedslag i olika orter där de stannar för att måla, mingla och samla in pengar. Målet är att samla in två miljoner kronor till förmån för Rosa Bandet-kampanjen och Cancerfonden.

Anna Benson är mångkonstnär och kan titulera sig journalist, författare, konstnär och före detta pingisproffs. Sitt engagemang i bröstcancerfrågan väcktes när hon förälskat sig i en kvinna som drabbats av bröstcancer. En historia som beskrivs i boken ”C”.

– Vi har båda personliga erfarenheter av bröstcancer med folk i vår närhet som drabbats. Vi kände att vi ville göra någonting, säger Anna Benson.

Peter Sköld är konstnär från Göteborg. Peters fru fick diagnosen cancer för några år sedan och kämpade i flera år med behandlingar och läkarbesök.

– Att måla är så fritt och ett bra sätt att få utlopp för sina känslor, därför kändes det naturligt att vi skulle just måla rosa för att på så sätt göra något för alla de drabbade och deras nära, säger Peter Sköld.

För mer information och pressbilder vänligen kontakta:
Johanna Faijersson, pressekreterare Cancerfonden
Tel: 08-677 10 04 Mobil: 076-814 74 04
johanna.faijersson@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag

Som ambassadör för Rosa Bandet vill jag få fler drabbade att känna att de vågar prata om att de har bröstcancer. Det är viktigt att våga visa hur man mår för att ta sig igenom sjukdomen.
Katarina Hultling