Årets Rosa Bandet-gala sänds från Liseberg – Göteborg blir rosa i oktober

Årets Rosa Bandet-gala kommer att direktsändas i TV3 från Lisebergshallen i Göteborg  den 28 oktober. Att valet i år föll på Göteborg beror till stor del på det stora engagemang som staden visat upp i kampen mot bröstcancer genom åren.

― I år är det särskilt roligt för oss göteborgare, eftersom Rosa Bandet-galan direktsänds från Göteborg. Galor, insamlingar till forskning och andra manifestationer är angelägna, inte bara för dem som drabbas utan även närstående och de som i en framtid kan drabbas. Synliggörandet av sjukdomen ökar kunskapen, men det är också ett uttryck för allas stöd och solidaritet i en stor och viktig fråga, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

I år genomförs under oktober månad Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj för åttonde året i rad. Kampanjen avslutas den 28 oktober, med en direktsänd tv-gala som i år alltså sänds från Lisebergshallen. Biljetter kommer att börja säljas till allmänheten från och med september.

– Det är fantastiskt roligt att Rosa Bandet-galan kommer att vara i Göteborg i år. Göteborgs näringsliv och göteborgarna i allmänhet har redan visat ett stort intresse, så därför blev det självklara valet Göteborg. Intresset runtom i landet visar ännu tydligare att kampanjen är en rikstäckande angelägenhet, säger Ursula Tengelin, Cancerfondens generalsekreterare.

Sedan 2003 har Cancerfonden tillsammans med privatpersoner, företag och föreningar, samlat in cirka 265 miljoner kronor till kampen mot bröstcancer. Förra årets Rosa Bandet-insamling blev 44 miljoner kronor. Med pengarna har Cancerfonden kunnat fortsätta arbeta för att bekämpa bröstcancer, både genom fortsatt forskning och genom att sprida kunskap om sjukdomen.

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Varje år ställs cirka 7 000 bröstcancerdiagnoser i Sverige. Det innebär att var nionde kvinna någon gång kommer att drabbas. Majoriteten är över 60 år. Idag överlever de allra flesta som drabbas i Sverige, men fortfarande dör cirka 1 500 kvinnor i sjukdomen årligen.

För ytterligare information, kontakta: Jacob Lagercrantz, PR- och pressansvarig Cancerfonden, telefon 08-677 10 60 eller e-post jacob.lagercrantz@cancerfonden.se Inger Söderholm, tf pressansvarig, Cancerfonden, tfn 08-677 10 38 eller e-post inger.soderholm@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation verksam inom forskningsfinansiering, opinionsbildning samt informations- och kunskapsspridning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansieras cirka 400 forskningsprojekt via Cancerfonden. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. cancerfonden.se