Bättre men inte bra – fortfarande finns skillnader vid mammografikallelser

Förra året struntade tio av 21 landsting i att följa Socialstyrelsen rekommendation för mammografi. I år är det fem som inte kallar alla åldergrupper som rekommenderas. Trots förbättringar är de regionala skillnaderna oacceptabla.

2008 gjorde Cancerfonden en undersökning kring mammografi. Alla Sveriges 21 landsting fick frågan vilka åldrar de kallar till mammografi. Undersökningen visade att tio landsting inte följde Socialstyrelsens rekommendation att kalla alla kvinnor mellan 40 och 74 år. Ett resultat som väckte stor upprördhet hos invånarna i de berörda landstingen.

– Resultatet var skrämmande eftersom vi vet att hälften av all bröstcancer upptäcks vid bröstcancerscreening med mammografi, säger Ursula Tengelin, Cancerfondens generalsekreterare.

I år ser det bättre ut. Åtta av de tio landstingen har bättrat sig, och fem av dem följer nu Socialstyrelsens rekommendation. De resterande tre – Värmland, Örebro och Västerbotten – kallar i dag fler åldersgrupper än tidigare, men följer ändå inte rekommendationen kring åldersintervall.

Två landsting har inte gjort några förbättringar sedan förra året. Stockholm och Dalarna kallar fortfarande inte de äldsta kvinnorna till mammografi, trots att risken för bröstcancer ökar med stigande ålder.

– Cancerfonden har i många år jobbat för att alla kvinnor ska ha lika rätt till mammografi, oavsett var de bor. Visst är det bra att flera landsting förbättrat sig, men vi ger oss inte förrän alla landsting kallar alla kvinnor mellan 40 och 74 år, säger Ursula Tengelin.

Se bilaga för landstingens olika åldersintervaller.

Kräv lika vård för alla

Att alla cancersjuka får lika vård borde vara självklart – men det är det inte. Vilken vård de får beror på var i Sverige de bor. Flera landsting följer inte heller rekommendationerna kring mammografi. En nationell cancerstrategi skulle jämna ut skillnaderna inom vården och bidra till ökad överlevnad. Cancerfonden har länge arbetat för att strategin ska bli verklighet och nu är den på gång.

Du kan hjälpa till genom att uppmana din landstingspolitiker att engagera sig. Skriv under namninsamlingen på cancerfonden.se/upprop och visa att frågan om en nationell cancerstrategi är viktig för dig. När Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj är avslutad skickas namninsamlingen till din lokala landstingspolitiker.

För mer information, kontakta:

Rebecka Blomberg, pressansvarig, Cancerfonden. Tfn 08-677 10 38, 0768-14 74 38 eller e-post rebecka.blomberg@cancerfonden.se

Maria Prigorowsky, samhällskontakter Cancerfonden. Tfn 08-677 10 87, 0768-14 74 87 eller e-post maria.prigorowsky@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning.

Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag.

cancerfonden.se