Bostadsort avgör tidig upptäckt av bröstcancer

Knappt hälften av landstingen följer Socialstyrelsens rekommendationer om mammografi för kvinnor i åldrarna 40-74 år. De som är sämst på att efterleva dessa är Västerbotten, Jämtland, Värmland, Örebro, Blekinge och Skåne. Undersökningen visar också att kvinnors deltagande skiljer sig i olika delar av landet och att riktade insatser varierar.

Slutsatserna i Cancerfondens undersökning visar att en minoritet – endast åtta av de 18 landsting som besvarat enkäten – följer rekommendationerna fullt ut. Fem landsting börjar med mammografi först vid 45 eller 50 års ålder och nio landsting slutar kalla kvinnor före 74 års ålder.

– Det är anmärkningsvärt att så många landsting inte följer rekommendationerna, säger Ursula Tengelin, generalsekreterare för Cancerfonden. Tidig upptäckt är av största betydelse för chansen att bli botad. Det här betyder att bostadsorten avgör hur tidigt en kvinnas bröstcancer upptäcks och behandlas.

Bara sju landsting har någon gång gjort riktade insatser för att öka deltagandet och endast fem landsting erbjuder information om mammografi på andra språk än svenska.

– Det grundläggande problemet är att varken landstingen eller regeringen tar ansvar för helheten. Med god planering, framförhållning och utbildning av personal skulle det inte behöva vara så. Det är kvinnorna, deras närstående och därmed hela samhället som drabbas av dålig planering. Det måste till ett nationellt verktyg för att komma åt dessa regionala skillnader, säger Ursula Tengelin.

Mammografi infördes på 1980-talet och minskar dödligheten i bröstcancer med cirka 30 procent. Eftersom det visat sig fungera så väl och bidrar till tidig upptäckt och därmed bättre prognos beslutade Socialstyrelsen under 1990-talet att utöka rekommendationerna till att innefatta kvinnor i åldrarna 40 till 74 år.

Läs undersökningen på cancerfonden.se/prm_mammografi

För ytterligare information, kontakta:

Maria Prigorowsky, samhällskontakter Cancerfonden. Tfn 08-677 10 87.

Om Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj

Rosa Bandet är Cancerfondens kampanj till förmån för kampen mot bröstcancer. Det är en rikstäckande informations- och insamlingskampanj där Sverige färgas rosa med hjälp av privatpersoner, företag och föreningar under oktober månad. Syftet med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj är att uppnå medvetenhet om bröstcancer och samla in pengar till fortsatt forskning.

cancerfonden.se/rosabandet